פתוח ומאויש 24/7072-3718663

"ים השיבולים שמסביב" – זהירות מלען!

מהו מלען?

מלען הינו חלק מצמח שיבולת השועל הנפוץ בכל חלקי הארץ. הצמח נפוץ בעיקר בעונות אביב וקיץ – התקופות היבשות יותר של השנה ומצוי בעיקר בשדות הפתוחים, אך ניתן למצוא מלענים גם בתל אביב ובמרכז הארץ. המלען הוא זרע שיבולת השועל העטוף זיפים נוקשים וחדים. צורתו כחץ, בעל קצה חד היכול להנעץ בכל חומר רך וזיפים חד כיווניים המאפשרים את הצמדותו ואת תנועתו קדימה בלבד. המלען נתלש בקלות מאשכול שיבולת השועל נצמד לפרוות בעלי חיים וכך מפיץ עצמו בטבע.

מדוע יש להרחיק כלבים וחתולים מקירבת מלענים?

עקב צורתו ומבנהו של המלען, המלען נצמד בקלות לפרוותו של הכלב או החתול כאשר זה עובר לידו ועלול לחדור לאברים שונים בגופו של הכלב או החתול. שימו לב, למלען הסורר יש נטייה לחדור ולנדוד ברחבי גוף הכלב והדבר גורם נזקים רבים דלקות ואבנים אפילו באברים פנימיים. המקומות הנפוצים אליהם הוא נוטה לחדור הינם: עין, אף, אוזן וכפות הרגלים, אך כאמור מאיזורים אלו חודר ועלול לחדור ולהגיע לכל חלקי הגוף. פגיעת כלב או חתול ממלען הינה מקרה יחסית נפוץ בעיקר בחודשי הקיץ. חשוב לציין כי המלען גוף זר החודר לתוך הגוף, כאשר הוא בהיותו כזה הוא עלול לשאת עליו חיידקים שונים ופטריות וליצור זיהומים קשים בכל חלקי גוף הכלב או החתול ולגרום לכאב רב.

מה הסימפטומים לחדירת מלען לגוף הכלב או החתול?

הסימנים אותם יראו הבעלים או הוטרינר הבודק את הכלב תלויים באזור חדירת המלען:

חדירת מלען לנחירי הכלב או החתול

במידה ומלען חדר לנחיר הכלב או החתול הסימן הנפוץ ביותר אותו יראו הבעלים הינו עיטושים רבים, סימנים נוספים יכללו – הפרשות מהאף (לרוב חד צדדיות מהנחיר אליו נכנס המלען), ההפרשות עלולות להיות מלוות בדם. כמובן שיש לפנות למרפאה הוטרינרית באופן מידי לבדיקה. ככל שהכלב יובא לוטרינר לבדיקת מקור חדירת המלען כך סיכוי גבוה יותר לאיתור המיקום ולעצירת החדירה והנדידה. שימו לב, כי המלען עלול לנדוד מהנחיר אחורה לסינוסים וגם לריאות, לגרום לשיעולים וליצור דלקת ריאות חריפה העלולה לביא למצב חירום קשה המצריך אישפוז בבית חולים וטרינרי ואף להסתיים במוות מזיהום קשה.

חדירת מלען לאוזניי הכלב או החתול

במידה ומלען חדר לאוזן הכלב או החתול, הסימן הנפוץ ביותר הינו ניעור של הראש בתדירות גבוהה, גירוד האוזן, חוסר מנוחה, האוזן תכאב במגע ובמידה והמלען מצוי כבר זמן רב יתכנו הפרשות רבות מהאוזן ודלקת חמורה ואף דימום מתוך האוזן.

חדירת מלען לאזור עיני הכלב או החתול

בחדירה של מלען לעין הכלב או החתול, תראה עין עצומה או מצמוץ רב בעין מחמת כאב, הפרשות, העין תראה אדומה, עפעף שלישי מורם (עפעף שלישי הינו עפעף נוסף הקיים בבע"ח, זוהי רקמה המצויה בחלק הפנימי של העין הקרוב לאף), דלקת עיניים חמורה ולעיתים יווצר אף כיב/ שריטה בקרנית מעצם נוכחות גוף הזר השורט אותה באופן קבוע. כמובן שיש לפנות מיידית לוטרינר לבדיקה בכל סימן של עצימת עין, נפיחות או עפעף שלישי מורם על מנת לאבחן ולטפל במהירות האפשרית לפני שייגרם נזק בלתי הפיך לעין העדינה.

חדירת מלען לכף הרגל של הכלב או החתול

מלענים החודרים דרך פרוות הכלב או החתול עלולים לנדוד עקב צורתם לתוך עור בע"ח, המיקום הנפוץ הינו בעיקר כף הרגל, אך יתכן בכל מקום על גבי עורו של הכלב האו החתול. הסימנים במקרה זה הינם: ליקוק אובססיבי של האזור, תתכן צליעה, נפיחות אדמומיות רבה והפרשות. לעיתים אף עלול להיווצר אבסס (שק מלא מוגלה) באזור החדירה דבר שילווה בחום. המלען עלול ליצור במקרים מסוימים זיהום מפרקי ובמידה וחדר לעור באזור הבטן או בית החזה עלול ליצור זיהום בחלל הבטן דבר אשר מסכן חיים. לרוב הסימנים המופיעים הינם חד צדדיים (לדוגמא: בנחיר אחד) אך לעיתים תיתכן פגיעה בשני צידי הגוף בו זמנית. שימו לב כי כל אחד מאזורי החדירה של המלען כמתואר, עלול להסתבך ולהפך למקרה חירום המצריך אישפוז וטיפול בבית חולים וטרינרי, ועשוי אף להסתבך למצבים קשים מאוד המסכנים חיים. לכן, יש להגיע באופן מיידי עם הופעת אחד הסימנים המתוארים לוטרינר לבדיקה רפואית.

כיצד הוטרינר מאבחן הימצאות של מלען בגוף הכלב/החתול?

במידה ומופיע אחד מהסימנים הנ"ל מומלץ לפנות בהקדם לוטרינר, ככל שהמלען מצוי יותר זמן ברקמה הסיכון לסיבוך ולזיהום עולה. בהגיעך לוטרינר עם תלונה של אחד הסימפטומים המתוארים, הוא יבצע: בדיקה פיסיקאלית מדוקדקת ע"י הוטרינר של אזור החדירה – כף הרגל, עין, אוזן ונחיר. לרוב הבדיקה נעשית בטשטוש או בהרדמה מכיוון שהמלען מאוד מפריע וכואב לכלב או לחתול הניבדק והוא לרוב יתנגד לבדיקה. בשלב זה במידה ויראה המלען הוא ישלף ממקומו אם ניתן לעשות זאת בפשטות או אם יעלה הצורך -בהליך כירורגי. צילומי רנטגן – מלען לא ניתן לזיהוי בצילום רנטגן, אך בצילום ניתן יהיה לראות את הסיבוך המשני הנגרם מנוכחות המלען (לדוגמא: דלקת ריאות) ולהעריכו. אנדוסקופיה – בדיקה מיוחדת המתבצעת בד"כ בבית חולים וטרינרי ע"י וטרינר מומחה לרפואה פנימית או ע"י וטרינר בעל ניסיון בתחום האנדוסקופיה. בבדיקה מיוחדת זו – מוחדרת מצלמה לגוף הכלב באמצעות סיב דק, המגדילה בקנה מידה גבוה מאוד והמצלמת בשידור חי את פנים הגוף. הוטרינר המיומן אשר מבצע את הבדיקה מנסה לאתר את איזור הימצאות המלען לעתים מאפשרת לבצע שליפה שלו או אפילו הליך כירורגי עדין שגם הוא לעתים יכול להתבצע באמצעות האנדוסקופ עצמו. (יש מין סכין מנתחים מיניאטורית שמכשירי אנדוסקופ מן המשוכללים מצויידים בהם וניתן באמצעותם לבצע ניתוח מאוד עדין בפנים הגוף). כירורגיה – במקרים הקשים בהם לא ניתן לאתר את אזור הנדידה המדוייק של המלען באמצעות צילומים, אנדוסקופיה ובדיקה פיסיקאלית חיצונית, נותרה אפשרות של ביצוע הליך כירורגי "חוקר" ובו וטרינר שהינו כירורג מומחה / וטרינר המיומן בתחום הכירורגיה, יבצע הליך שמטרתו סקירת המקום בצורה כירורגית איתור המלען ושליפתו. כמו כן, יתבצע גם ניקוי, שטיפות במקום הימצאות המלען על מנת לאפשר לגוף להתגבר על הזיהום שבד"כ נוצר סביב האזור.

מהו הטיפול שיבצע הוטרינר לאחר אבחון הימצאות מלען בכלב או חתול?

הטיפול כמובן תלוי באזור חדירת המלען. במידה והאבחון והוצאת המלען נעשית בשלב ראשוני ומוקדם לרוב לא נוצר סיבוך משני הכולל זיהום באתר החדירה והכלב או החתול משוחרר לביתו לרב עם טיפול אנטיביוטי. במידה ולמרות הטיפול האנטיביוטי יתפתח זיהום מקומי יש להיות במעקב וטרינרי ובמידת הצורך לעתים אף יידרש טיפול כירורגי.

מניעה מהיתקלות הכלב או החתול עם מלען

המניעה היא הדבר החשוב ובמקרה זה היא פשוטה ביותר.
  • להמנע מטיולים בשדות בהם גדלה השיבולת
  • לאחר טיול באזור עם שיבולת יש לסרק היטב את פרוות בעל החיים, להרים את אפרכסות האוזניים ולהסתכל על כפות הרגלים. ואפילו מומלץ להגיע למרפאה הוטרינרית של הכלב על מנת שהוטרינר יבצע סריקה ובדיקה פיסיקאלית ויתריע במידה ומוצא מלען.
זיכרו! הטיפול במלען יכול להיות עניין של ביקור קצר אצל הוטרינר ועלול להסתבך לאישפוז טיפול נימרץ ניתוחים בדיקות מיוחדות ולעתים אף עלול לעלות בחייו של הכלב או החתול. נושאים נוספים שגולשים מחפשים : – וטרינר חירוםוטרינר תורןוטרינר 24 7 וטרינר תורן תל אביבוטרינר תורן 24 שעותוטרינר תל אביבבית חולים וטרינרי