פתוח ומאויש 24/7072-3718663

פצעי נשיכה

הפתלוגיות הנובעות מפצעי נשיכה הן מגוונות ותלויות במיקום פצעי הנשיכה, עומק חדירתם וגודל הכלבים המעורבים. לרוב המקרים המסוכנים ביותר נובעים מכלב גדול הנושך ומטלטל כלב קטן/חתול. וממיקום פצע הנשיכה- בקרבת כלי דם גדולים/פצעים חודרים בטן או בית חזה. אך גם נשיכות בין שני כלבים קטנים או גדולים, בין שני חתולים או כלב מול חתול יכולים להיות מסוכנים.

מהם הסיבוכים עקב פצע נשיכה

זיהום באתר הנשיכה

אוכלוסיית החיידקים השוכנת בחלל הפה של כלבים וחתולים מגוונת ועלולה להיות אלימה, בעת הנשיכה חידקים אלו מוזרקים לתוך הרקמה. כמו כן, על גבי העור קיימת אוכלוסיה של חידקים טבעיים ואינה גורמת לבעיה כל עוד העור בריא ושלם. בעת נשיכה חודרים גם חידקים אלו הם אל השכבה התת עורית או לרקמות עמוקות יותר, מתרבים וגורמים לזיהומים חמורים. כלומר, נתייחס לחיידקי חלל פה של הנושך וחיידקי העור של הננשך כשנחשוב על בחירת טיפול מתאים לפצע נשיכה.

נזק ישיר לרקמות

לחיות המחמד שלנו עור אלסטי, לכן ברוב פצעי הנשיכה נראה רק חורי כניסה קטנים בקוטר השן של הכלב הנושך ולמעשה הסמוי רב מן הגלוי. בפועל, הנזק העיקרי נמצא מתחת לעור. ניתן לחשוב על כך כאל "קצה הקרחון" כלפי חוץ נגלה חור נשיכה קטן אך תחתיו יתכן נזק רב וזיהום רקמתי משמעותי. השיניים שחודרות בנשיכה, עושות חורים קטנים בעור, אבל תנועת הניעור האופיינית של הנושך גורמת לפגיעה ברקמות העמוקות יותר: שרירים, עצמות, איברי חלל הבטן וכדומה. לכן אין פצע בנאלי או קטן מידי ותמיד מומלץ להגיע למרפאה מיידית על מנת לבחון את בפצעים לעומקם ולבדוק את בעל החיים סיסטמית.

חדירה לחללים פנימיים

חלל בית חזה או חלל הבטן, לעיתים ללא עדויות לכך על גבי העור. לפיכך, כאשר יש אירוע של נשיכה יש להגיע לוטרינר תורן בהקדם האפשרי. כאשר 72 השעות הראשונות אחרי כל טראומה הן המשמעותיות ביותר בזמן זה הזיהום יכול להתבסס, במקרי פצעים חודרים יתכנו סימנים נוספים של קשיי נשימה, חום גבוה, התפתחות אבצסים (כיסי מוגלה) ועוד.

סימנים קליניים

יש מקרים ברורים לחלוטין בהם אירוע הנשיכה התרחש לנגד עיננו, מקרים אחרים יצאנו לטיול בפארק והינו עדים למשחק בין הכלבים ללא שום דבר חריג ורק בבית אנו שמים לב להתנהגו לא תקינה של הכלב שלנו (יתכן עקב משחק אלים ונשיכה תוך כדי משחק). הסימנים החיצוניים כוללים, איזור לח על גבי הפרווה ובהסטה שלה נראה נקודת חדירה/דם קרוש, כאב בליטוף האיזור. חוסר נוחות עד לכדי אפטיה וירידה בתאבון. חום. נפיחות באזור הנשיכה וליקוק אינטנסיבי של המקום. חשוב להבין כי יתכן ולא יהיה סימן נשיכה חיצוני כלל!!! כלב קטן שננשך בגפיו ע"י כלב גדול תיתכן אף פגיעה אורטופדית ושברי גפה. חתולים אשר נוהגים לצאת לטייל לחזור לביתם לארוחות אינם במעקב רציף. חתולי הרחוב בסביבה של ביתם טריטריאלים מאוד דבר אשר עלול להוביל לקרבות ופצעי נשיכה. או נשיכות מכלבים משוטטים. בחתולים לעיתים כל מה שנראה זה נפיחות ונוקשה יחסית, לרוב עגולה באתר הנשיכה, לא בהרכח נראה את נקודת חדירת השן (לעיתים העור החלים והזיהום בתת עור התבסס). במקרים חמורים של פצעי נשיכה יתכן חסר עורי משמעותי, דימום מאסיבי מפצע הנשיכה, קשיי נשימה, חדירה לחלל הבטן ופגיעה באיבר פנימי (מעי, טחול ועוד) מצבי שוק.

אבחון ובדיקות על ידי הוטרינר הכרחיות בהקדם המירבי

נדרשת בדיקה גופנית מקיפה הכוללת מדדים חיוניים של בעל החיים (חום, דופק, טמפרטורת גוף), איתור כל פצעי הנשיכה ובחינה מעמיקה שלהם. מישוש בטני והקשבה לבית חזה. הוטרינר יבדוק האם יש חשד לפצעים חודרים או פגיעה באברים חיוניים. במקרים של דימום, חשד לזיהומים והתפתחות אבצס, פצעים חודרים (בטן/בית חזה) או פגיעות אורטופדיות ידרשו בדיקות דם וצילומי רנטגן.

מהו הטיפול

טיפול מהיר ואגרסיבי במוקד חירום לחיות מונע סיבוכים מאוחר יותר ומקצר הן את זמן ההחלמה והן את הסבל של חיית המחמד:
  1. איתור כל הפצעים העוריים
  2. גילוח וחיטוי סטרילי שלהם בחומרי חיטוי מתאימים. לעיתים נדרש טשטוש של בעל החיים לטובת מתן טיפול מלא.
  3. שטיפה עם נוזלים פזיולוגיים סטרילים תבוצע בלחץ (כל עוד הפצע אינו חודר לחלל פנימי). כל זאת במטרה להוריד את עומס החיידקים ברקמה הפגוע ולמנוע התבססות של הזיהום.
  4. בשלב זה אם יש חשד לשברים/חדירה לחלל פנימי יבוצעו צילומי הרנטגן והדמיה של חלל הבטן על ידי אולטראסאונד.
לפי מיקום וחומרת הפציעה, מחליטים על הטיפול רפואי לעומת כירורגי. טיפול רפואי יכלול שיכוך כאבים ונוגדי דלקת, וכן טיפול אנטיביוטי המתאים לחיידקי העור וחלל הפה. במקרים של זיהום משמעותי אבצס לעיתים ידרש מתן אנטיביוטיקה רחבת טווח או אף שילוב של טיפולים אנטיביוטיים. טיפול כירורגי מבוצע תחת הרדמה מלאה וייצוב סיסטמי של בעל החיים. בניתוח של פצע נשיכה עורי עמוק מוסרות רקמות שאיבדו את החיוניות, האזור הפגוע נשטף היטב בנוזלים סטריליים ובמידת הצורך מוחדר למקום נקז המונע הצטברות נוזלים במקום הפציעה ומצמצם את ה"נפח המת" אשר מעכב החלמה. מבוצעת הטרייה של הפצע ולפי שיקול כירורגי ספציפי למקרה החלטה על סגירה של הפצע או השארתו פתוח לצורך החלמה טבעית של העור. במקרים קשים של חדירה לחלל הבטן ופגיעה באברים פנימיים, חדירה לחלל בית חזה, דימומים אקוטיים נדרש טיפול אינטנסיבי באשפוז.

מניעה

  • השגחה ושמירה של כלבים טיולים עם רצועות, אילוף וחינוך.
  • עיקור וסרוס מונע שוטטות ומאבקי שליטה בזמן עונות ייחום.

לסיכום

בכל מקרה של נשיכה או פציעה של חיית המחמד שלך אנו ממליצים על הגעה מיידית למרפאה וטרינרית תל אביב, בדיקה רפואית מקיפה על ידי וטרינר וטיפול מתאים הינם הכרחיים למניעת סיבוכים עתידיים. להתראות בחיסונים!   המאמר מוגש כמידע כללי על ידי צוות בית רופאים וטרינרי בכיכר 24/7 ואינו מחליף חוות דעת רפואית.