מחלות דרכי הנשימה העליונות בחתולים

מהן מחלות דרכי הנשימה העליונות בחתולים?

מחלות דרכי הנשימה העליונות בחתולים הן למעשה קומפלקס של מחלות אשר מערב את חללי האף, הפה והעיניים. מדובר במחלות מדבקות מאוד. הגורמים להם ב- 80%-90% מהמקרים הינם וירוס ההרפס ווירוס הקליצי. אוכלוסיות החתולים שנמצאות בסיכון להדבק הינם חתולים צעירים או חתולים בוגרים עם כשל חיסוני.

כיצד נדבקים?

ההדבקה נעשית במגע עם הפרשות מהעיניים ומהאף. אין צורך במגע ישיר עם חתול חולה, ניתן להדבק מכלי האוכל שלו, המצעים, או מידיו של אדם שליטף חתול נגוע (חשוב לציין כי לא קיים חשש להדבקת האדם כיוון שהוירוסים אינם עוברים לבני האדם).

כמה זמן נמשכת המחלה?

המחלה נמשכת בין 7-10 ימים, אך גם לאחר ההחלמה החתול נשאר נשא, וקיימת סכנת התלקחות נוספת בעקבות סטרס כגון פרוצדורה ניתוחית, תספורת, מעבר דירה וכו'.

מהם הסממנים?

סימני המחלה יכולים להיות סימני צינון קלים בלבד, או חריפים הכוללים הפרשות מהעיניים, מהאף ומהפה, כיבים בפה ובעיניים, חוסר אכילה, אפאטיות, סכנת התייבשות ולעיתים נדירות התפתחות של דלקת ריאות.

כיצד מטפלים?

הטיפול כולל נקיון ההפרשות (לרוב בעקבות ההפרשות הרבות מהאף החתול אינו מריח ולכן מפסיק לאכול, ולכן חשוב מאוד לנקות היטב את ההפרשות), אנטיביוטיקה (כיוון שלרוב ישנה מעורבות חיידקית משנית) שניתנת על ידי וטרינר, טיפול מתאים לכיבים בעיניים ובפה, אם ישנם. חשוב להוסיף למזון חומצת אמינו ליזין (ישנם מזונות רפואיים לגורים המכילים חומצה אמינו זו. או שניתן לרכוש קפסולות ליזין בבתי הטבע ולפורר על גבי המזון). תפקידה של חומצת אמינו ליזין להפחית חומצת אמינו ארגינין, אשר וירוס ההרפס נעזר בה על מנת לשכפל את עצמו.

לסיכום

כאמור, חתולים שמחלימים הופכים להיות נשאים של הוירוסים, ועלולים להדביק חתולים אחרים. וירוס הקליצי מופרש מחתול נשא באופן רציף, ואילו וירוס ההרפס מופרש בעיתות סטרס (מעבר דירה, הוספת בעל חיים הביתה לדוגמה). ניתן לנסות ולמנוע קומפלקס מחלות זה על ידי חיסון החתול באופן סדיר בחיסון המשולשת השנתי. בשביל זה שווה לשקול מנוי לוטרינר כדי לוודא שהחתול תמיד מחוסן ומוכן. המאמר מוגש כמידע כללי על ידי צוות בית חולים וטרינרי בכיכר 24/7 ואינו מחליף חוות דעת רפואית.