פתוח ומאויש 24/7072-3718663

נפילה מגובה בחתולים

למה הם נופלים?

מצב של נפילה מגובה בחתולים הוא מצב ידוע ומוכר, המכונה בשפה מקצועית "High rise syndrome". נפילה מגובה נפוצה יותר בחתולים צעירים יחסית, בעיקר חתולים לא מסורסים או מעוקרים, ובעונת הקיץ בה החלונות בבית פתוחים, אך היא עלולה לקרות לכל חתול בכל עת. יודגש, כי גם כלבים כמובן עלולים ליפול ממקומות גבוהים (מרפסות, חלונות, גגות של בתים), אך זהו מצב נפוץ פחות. בדרך כלל החתול לא יקפוץ מגובה רב, אלא ייפול לאחר ניסיון ציד כושל של ציפור או חרק שהופיעו ליד החלון. במקרים מסוימים חתולים מיוחמים עלולים לנסות להגיע לחצר הבניין בהשפעת חתולי החצר המיוחמים גם הם, לעתים הם מחליקים על מעקה מרפסת.

מה הנזקים האפשריים לאחר נפילה מגובה?

כל חתול שמגיע למרפאה וטרינרית לאחר נפילה מגובה עובר בדיקה גופנית מקיפה במטרה לבדוק האם הוא סובל מפגיעות שונות אפשריות:
  • פגיעות אורתופדיות נפוצות – שברים או פריקה של אחת מעצמות הגפיים, שברים באזור הלסת או הגולגולת, שברי צלעות, שברים בעצמות האגן. לצערנו, במקרים מסוימים עלולים להיגרם שברים בעמוד השדרה שעשויים להוביל אף לשיתוק בלתי הפיך.
  • פגיעות חיצוניות – פצעים ופגיעות שונות בשלמות העור ו/או השרירים.
  • פגיעות באיברים פנימיים – דימומים מכלי דם ראשיים או לחללים, כגון דימום לחלל הריאות או לחלל מערכת העיכול או שלפוחית השתן. טראומת ראש ("זעזוע מוח"). קרע שלפוחית שתן או קרע של הסרעפת המפרידה בין חלל הבטן לחלל בית החזה, או קרע שרירים בקיר הגוף. פגיעה בריאות שמובילה לדליפת אוויר לחלל בית החזה ולקשיי נשימה.

החתול שלי נפל אבל נראה שהוא בסדר, להביא אותו לווטרינר תורן לבדיקה?

חתולים אמנם מסוגלים להתמודד טוב יותר עם נפילה מגובה לעומת בעלי חיים אחרים (ובני אדם…), אך גם להם ניגרמים נזקים חמורים ומסכני חיים. ככלל, נפילות מגובה הנמוך מקומה שנייה וגבוה מקומה שישית הן מסוכנות יותר, אך כל נפילה עשויה להיות מסכנת חיים. חתולים מסוימים עשויים להיראות בסדר, לכאורה, סמוך לאחר הנפילה, ורק מספר שעות לאחר מכן לבטא סימנים קליניים קשים שנובעים מפגיעות כתוצאה מהנפילה. במקרה כזה, האבחון המוקדם עשוי לעשות את ההבדל בין חיים למוות. לכן, בכל מקרה של חתול שנפל מגובה יש להביאו לבדיקה גופנית מלאה אצל הווטרינר, ובהתאם לממצאים הווטרינר יוכל להמליץ על המשך בדיקות אבחוניות נדרשות. כמו כן, במרבית המקרים מומלץ להשאיר את החתול לאשפוז בהשגחת רופא למשך 24 שעות לאחר הנפילה גם אם לא נמצאו בבדיקה גופנית פגיעות ברורות.

מהן הבדיקות האבחוניות שנעשות לחתול שנפל מגובה?

הבדיקות יותאמו כמובן למצב החתול ולפגיעות שנמצאו במהלך הבדיקה הגופנית. ככלל, ישנן מספר בדיקות אבחון בסיסיות:
  • בדיקות דם – ספירת דם במטרה לוודא כי החתול איננו סובל מדימום פנימי, פאנל ביוכימי במטרה לוודא כי אין פגיעה בתפקוד איבר פנימי או בקרע שלפוחית שתן.
  • צילומי רנטגן – צילומים של חלל בית החזה והבטן על מנת לשלול אפשרות של קר סרעפת או פגיעה בריאות, וצילומים של הגפיים, האגן או עמוד השדרה בחשד לשבר/פריקה.
  • במקרים בהם החתול מגיע עם קשיי נשימה, לעיתים יש צורך גם באולטרסאונד של בית החזה.

וכיצד מטפלים בחתול שנפל?

הטיפול בחתול שנפל מגובה הינו מורכב והוא כולל טיפול תומך סיסטמי, במטרה לייצב את החתול, וטיפול ספציפי המותאם לפגיעות הפרטניות מהן החתול סובל. במקרים של קשיי נשימה החתול מאושפז בכלוב חמצן מיוחד בו יש אחוזי חמצן גבוהים יותר מאוויר חדר רגיל. בכל מקרה, אם החתול היקר שלכם נפל מומלץ להביא אותו לוטרינר שיבדוק אם נפגע או נפצע. במידה ואתם רואים שיש פציעה, או במידה ומדובר בשעות שלאחר העבודה, בקרו בבית חולים וטרינרי או מוקד חירום לחיות, שם וטרינר מומחה יוכל לקבל אתכם ואת חתולכם 24/7. המאמר מוגש כמידע כללי על ידי צוות בית רופאים וטרינרי בכיכר 24/7 ואינו מחליף חוות דעת רפואית.