פתוח ומאויש 24/7072-3718663

חסימות דרכי שתן תחתונות בחתולים

חתולים רבים עלולים לסבול ממחלות שונות ומגוונות בדרכי השתן התחתונות. אחת הבעיות הנפוצות בדרכי השתן בחתולים היא סינדרום הכולל דלקות והיווצרות קריסטלים בדרכי השתן. במצבים מסוימים, בעיות אלו מובילות לחסימה בצינור השופכה (הנקרא בלועזית urethra).

האם כל חתול עלול לסבול מחסימה בדרכי השתן?

חתולים זכרים צעירים מצויים בקבוצת הסיכון לפתח בעיות בדרכי שתן התחתונות, לרבות חסימות שתן. זאת, בין היתר, כיוון שצינור השופכה בחתולים זכרים, בניגוד לנקבות, הינו ארוך ומאוד צר.

אילו סימנים צריכים להעלות חשד לחסימת שתן?

הסימנים העיקריים שמעוררים חשד לחסימת שתן, מלאה או חלקית, בחתול הינם קושי או כאב במתן שתן (המתבטאים בדרך כלל בכניסה תכופה לארגז הצרכים וייללות רמות כשהחתול שוהה בארגז), השתנה של שלוליות קטנות ומרובות, השתנה במקומות שונים ברחבי הבית ולא בארגז הצרכים, שתן אדמדם, וכמובן אי מתן שתן כלל. לעיתים, הניסיונות החוזרים ונשנים של החתול לתת שתן עשויים להתפרש כ"עצירות". כמו כן, ובמיוחד במקרים של חסימת שתן מלאה ונמשכת, יהיו סימנים סיסטמיים שונים המושפעים מחומרת החסימה: חולשה, ירידה בתאבון, הקאות וכדומה.

כיצד מאבחנים חסימת שתן בחתול?

  • עם ההגעה לבדיקה אצל וטרינר תורן תל אביב, תיערך לו בדיקה גופנית מקיפה. במצב של חסימת שתן בדרך כלל יוכל הווטרינר למשש בבטן שלפוחית שתן מלאה ונוקשה שלא ניתן לרוקן אותה על ידי לחיצה חיצונית. בנוסף, ניתן לבדוק מדדים חיוניים שונים המעידים על חומרת המצב הסיסטמי של החתול ובהתאם לכך להתחיל מיד בטיפול ראשוני.
  • בדיקות מעבדה שנעשות במרפאה וטרינרית במקרה של חסימת שתן כוללות: ספירת דם מלאה, פאנל ביוכימי (במטרה להעריך את מאזן המלחים בדם ואת חומרת הפגיעה בתפקוד הכלייתי כתוצאה מהחסימה), בדיקת שתן מלאה. במקרים מסוימים יש צורך גם בבדיקת תרבית ורגישות לשתן, בצילום רנטגן למערכת השתן (לרבות צילומים עם חומר ניגודי), ובאולטרסאונד בטן.

וכיצד מטפלים בחתול עם חסימת שתן?

מצב של חסימת שתן הינו מסכן חיים ודורש טיפול מיידי! הטיפול כולל פתיחה של חסימת השתן (באמצעות החדרת קטטר שתן) ואמצעים שונים לייצוב מצבו הסיסטמי של החתול. בין היתר, יש צורך בטיפול בעירוי לווריד, באיזון מאזן המלחים בדם ובמעקב רציף אחר ייצור השתן לאחר פתיחת החסימה. בדרך כלל, על החתול להישאר באשפוז מספר ימים, במהלכם הוא מקבל תרופות שנועדו להרפות את צינור השופכה ולצמצם במידת האפשר חסימה חוזרת לאחר הוצאת הקטטר שתן. במקרה של חשש, הביאו את החתול לבית חולים וטרינרי שהינו פתוח 24/7 לקבלת טיפול מיידי ומציל חיים.

האם ניתן למנוע חסימות שתן?

הגורמים לחסימות דרכי השתן התחתונות בחתולים הינם רבים ומגוונים וכוללים בין היתר מצבי סטרס שונים, דיאטות שונות, היווצרות קריסטלים, משקעים גבישיים שונים ואבנים בדרכי השתן, דלקות חיידקיות. חתול שסבל מנוכחות קריסטלים בשתן ו/או מחסימה בדרכי השתן זקוק לשינוי תזונתי (מעבר לדיאטה ייעודית לחתולים עם בעיות בדרכי שתן תחתונות) ולשינויים סביבתיים שנועדו לצמצם ככל שניתן גורמי סטרס. אלו כוללים פיזור מספר ארגזי צרכים בבית, ניקוי ארגז הצרכים באופן תכוף, עידוד החתול לשתיית מים בדרכים שונות (מים קרים, קוביות קרח במים, שתיית מים זורמים מברז או מזרקה קטנה, מי-טונה בתוך מי השתייה, מתן מזון רפואי רך או הרטבה של המזון הקשה ועוד), הימנעות ממפגש עם חיות אחרות המלחיצות את החתול. לצערנו, דלקות שונות וחסימות בדרכי השתן בחתול הן בעלות שיעורי חזרתיות גבוהים, ולכן ישנה חשיבות רבה בהקפדה על השינויים הנ"ל במטרה למנוע ככל שניתן חזרתיות של הבעיה. במקרים של בעיה חוזרת ו/או במצבים בהם לא ניתן לפתוח את החסימה על ידי הכנסת קטטר שתן, יש צורך בהתערבות כירורגית הכוללת לעיתים יצירת פתח חלופי לצינור השופכה (perineal urethrostomy). המאמר מוגש כמידע כללי על ידי צוות בית רופאים וטרינרי בכיכר 24/7 ואינו מחליף חוות דעת רפואית.