כיב קרנית

מהו כיב קרנית

הקרנית היא השכבה השקופה המכסה את קדמת העין, ולכן חשופה יחסית לפגיעה חיצונית. התופעה נפוצה בכלבים וחתולים ויכולה לגרום לנזק בלתי הפיך לעין באם איננה מטופלת בזמן. כיב קרנית, הינו פצע על הקרנית שיכול להיווצר מאחד מהגורמים הבאים:

גורמים

• טראומה – הסיבה השכיחה ביותר. יכולה להיות עקב שריטה או פגיעה משיח דוקר למשל, ריב עם חתול או ריב בין כלבים למשל
  • גוף זר – כגון מלען, קוץ וכד'. הגוף הזר נשאר בעין, פעמים רבות תחת העפעף וממשיך לפצוע את העין ולהכאיב לבעל החיים.
  • כוויה – שעלולה להיגרם לעין הכלב או החתול מחומרים כימיים שונים
  • מבנה לקוי של העין של הכלב או החתול– כגון עפעפיים שמוטות, כלבים וחתולים מגזעים פחוסי אף, ריס שפונה לכיוון הקרנית או מצוי בחלק הפנימי של העין
  • בכלבים: מחלת "העין היבשה" KCS – מחלה שפוגעת ביצור הדמע בעיניים ובכך העין נשארת יבשה והקרנית נפגעת עם הזמן
  • בכלבים: זיהום חיידקי או פטרייתי (האחרון אפשרי אך הרבה פחות נפוץ)
  • בחתולים התופעה נפוצה עקב גורמים ויראלים כגון וירוס ההרפס

איך נדע כבעלים של כלב או חתול האם יש בעין כיב?

אם מדובר בכיב על רקע טראומה חיצונית לעיתים נראה את בעל החיים שלנו מתקוטט עם כלב/חתול אחרים. לאחר הקטטה עלולים לראות סימני הפרשה מהעין, הפרשה דמית, דמעות, עין סגורה או לחה יותר מהרגיל. כיב קרנית הינו כואב וככל כאב עלול להביא לירידה במצב הרוח של בעל החיים. בכל אחד מהסימנים יש להביא את הכלב והחתול לבדיקה רפואית אצל הוטרינר על מנת לבדוק אם אכן נפגעה הקרנית ולהתחיל בטיפול במהירות האפשרית למניעת נזק בלתי הפיך לעין. ניתן להסתכל בעין ולבדוק האם רואים את הסימנים הקליניים הבאים.

סימנים קליניים:

• כיווץ קבוע של העפעיים
  • כאב בעין (יכול להתבטא כגרוד העין על הספה למשל, או בגירוד העין עם הרגל הקדמית)
  • מופע "עין אדומה" – העין תראה לנו יותר אדומה מהרגיל
  • הפרשות מוגלתיות/דמיות
  • עין עכורה/בצבע כחול
  • סימנים סיסטמיים (כלליים): חוסר תיאבון, דיכאון וכד'

כיצד הוטרינר יאבחן בעין הכלב או החתול כיב קרנית

האבחון מתבצע על ידי בדיקה פיסיקלית מלאה אותה מבצע הוטרינר ומודא כי בעל החיים בריא באופן כללי וכי אין סימנים למחלות פנימיות שעשויות להתבטא גם הן בעיניים. לאחר מכן יש לבצע בדיקה אופתלמולוגית (בדיקת עיניים) מלאה. אבחון כיב קרנית בעין הכלב או החתול מתבצע על ידי צביעה מיוחדת של העין בחומר פלורסנטי. החומר נספג בעין לזמן מוגבל ואינו מזיק לה. החומר יכול לחדור אל תוך הקרנית רק בבעל חיים שיש בו פגיעה בקרנית, ולכן בכלב או חתול עם כיב הכיב יצבע בצבע ירוק-צהוב. בחשד למחלת "העין היבשה" (בכלבים) יש לבצע מבחן שירמר המודד את יצור דמע בעין. במקרה ויש חשש להתפתחות גלאוקומה (לחץ תוך עייני גבוה) – יש לבצע בדיקה עם מכשיר מיוחד הנקרא טונומטר הבודק את הלחץ העיני.

טיפול

כיב מטופל באנטיביוטיקה, בתרופות להרגעת הדלקת והכאב ואטרופין- בכלבים (לא בחתולים – כיוון שגורם לריור עז). במקרים רבים יש צורך בטיפול בסרום. סרום היא השכבה הנוזלית הלא תאית שבדם . היא מכילה חלבונים שונים וחומרים העוזרים למניעת התדרדרות ופגיעה בקרנית. מפיקים סרום עצמי – ע"י לקיחת דם מבעל החיים, סירכוז בצנטרפוגה על מנת להפריד את הסרום מתאי הדם, ושמירה של אותו הסרום באמצעים הראויים, וע"י הזלפת הסרום לפי ההנחיות של הוטרינר אל תוך העין הפגועה ומגן עליה באמצעות הנוגדנים שבו. יש להגיע לוטרינר לביקורת עין כל יומיים שלושה לוודא כי הטיפול משפר את המצב ושאין התדרדרות. בחתול עם חשד להרפס יש לטפל בתרופות מתאימות כגון: פמציקלוויר, ליזין, אינטרפרון ועוד. במקרים חמורים מאוד יש צורך בפרוצדורה כירורגית זאת אומרת בניתוח לכיסוי הפצע בשכבה של עין בריאה.

סיבוכים אפשריים שצריך לקחת בחשבון

כיב תמיד יביא לדלקת בלשכה הקדמית של העין (יובאיטיס), ולכן הטיפול שתואר כולל בתוכו טיפול ביובאיטיס. הדלקת יכולה להיות חריפה ולגרום לנזק חמור ואף לגלאוקומה. לעיתים הכיב חמור מאוד ויכול לגרום לדליפה של תוך העין החוצה (במידה ושכבת הקרנית נפגעת לכל עומקה). לכן, יש חשיבות גדולה בבדיקה מקיפה של העין וניטור הטיפול כאמור כל יומיים אצל הוטרינר!

חשוב לדעת:

ככל שתגיעו מוקדם יותר לטיפול כך ייטיבו הסיכויים להחלמה מהירה וטובה יותר! שמרו על עיניים פקוחות.. המאמר מוגש כמידע כללי על ידי צוות בית רופאים וטרינרי בכיכר 24/7 ואינו מחליף חוות דעת רפואית. נושאים נוספים שגולשים מחפשים : – וטרינר חירוםוטרינר תורןוטרינר 24 7 וטרינר תורן תל אביבוטרינר תורן 24 שעותוטרינר תל אביבבית חולים וטרינרי