לכלב יש ריח רע, האם נדרש טיפול וטרינר?

אחת התלונות הנפוצות ביותר של בעלי הכלבים בעיקר היא ריח רע הנודף מהכלב, לפעמים הריח מהפה, לפעמים הריח הוא מהבלוטות האנאליות, ועדיף שוטרינר יאבחן אם הריח הוא נורמלי או מצריך טיפול.

הבלוטות האנאליות

לכלבים וגם לחתולים יש איבר (שאין אותו לבני האדם) הקרוי בלוטות אנאליות. הבלוטות נמצאות בתוך פי הטבעת ושם מיוצרת באופן טבעי ביותר הפרשה שמטרתה העיקרית היא לסמן טריטוריה ושיזהו אותם הכלבים והחתולים האחרים. בכל פעם כשהכלב עושה את צרכיו (צואה) הוא בעצם "חותם" את ריחו כאשר כלב אחר יבוא לרחרח את הצואה הוא "יקרא" את הכלב שהיה שם לפניו. אם שמתם לב, כאשר שני כלבים נפגשים הם קודם כל הולכים לרחרח זה את אחוריו של זה. לעתים הכלב או החתול משחררים הפרשה זו, במצבים שהם רוצים לסמן מצבי לחץ ואז לפתע מרגישים ריח חריף. זה לא ריח דומה לריח צואה רגילה. על הריח הזה אחראים כמובן השקים האנאלים, הם מצויים בפי הטבעת של הכלב, כפי שאמרנו השקים האלו מייצרים את הריח. קיימים כלבים/חתולים אשר לעתים יש צורך לעזור להם לרוקן את הבלוטות האנליות, וזאת זה יעשה הוטרינר שלכם. כאשר הבלוטות האנאליות בפי הטבעת שלהם מתמלאות ואין ריקון טבעי, הדבר מפריע לכלב ולחתול והוא הופך חסר מנוחה בשלב התחלתי, מנסה לעזור לעצמו, אחרי כן מתחיל להראות סימני חוסר מנוחה כגון – גירוד בלתי פוסק, נגיסת כפות הרגליים ועוד… כשניגשים לוטרינר הוא ירוקן את הבלוטות האנליות ויאבחן אצמיגה וקשה ואף ניגרמת דלקת מקומית של הבלוטות האנליות.. אך כאשר הבלוטות אינן מתרוקנות, עלולה להתפתח חסימה של הבלוטות, אשר מצריכה טיפול של וטרינר, לעתים מלווה באנטיביוטיקה. אם נוצרה דלקת, לעתים אף נדרש הוטרינר לבצע שטיפת בלוטות אנליות כדי לפתוח את דרכי הניקוז שלהן. אם הדלקת מכאיבה יכול להיות שהוטרינר יהיה צריך לטשטש את הכלב או החתול ולשטוף את דרכי הניקוז של הבלוטות האנליות בהרדמה. יש מצבים יותר קיצוניים שדלקת שאינה מטופלת יכולה להתפתח לכיב, שזהו ממש חור שהגוף יוצר אשר עלולה להגיע לצוטרך בניתוח מלבד ההתמודדות עם הדלקת המקורית. כאשר אזור פי הטבעת של הכלב מגורה משפשוף על הרצפה או מהתעסקות של הכלב המקום המגורה, במקרה זה אל תחכו, תלכו לוטרינר או לבית חולים וטרינרי לבדוק את הבלוטות.

דלקות אוזניים ומחלות עור

בדרך כלל ריחות לא נעימים אלו מופרשים כשנוצרת דלקת עור או דלקת אוזניים (שיכולה להיות על רקע מגוון, כולל רקע אלרגי, חיידקי, ויראלי, שמרים, גוף זר באוזן). הצטברות ההפרשות שיכולות להיות דלקתיות, למשל כמו דלקות אוזניים ומחלות אוזניים, הן בעצם מקור לריחות שנגמרים בעיקר בגלל זיהום. במקרים אלו חשוב לפנות לוטרינר במהלך היום או לוטרינר תורן אם מדובר בלילה או בסופי שבוע. מומלץ שלא לחכות. אלרגיות יכולות להתבטא בדלקות עור, גירודים שמזדהמים, סוט ספוטים ועוד… הם גורמים לריחות לא נעימים ולאי שקט של הכלב או החתול והם מצריכים פנייה לוטרינר

מחלות שיניים ופצעים בפה

מחלות דנטליות ופצעים בפה יכולים להוביל לריחות נוראיים מפה הכלב או החתול, גם אצל אנשים אנו יכולים להיתקל בתופעה הזו. מתי באמת אנו זקוקים לפנייה לווטרינר? כשמדובר במחלות דנטאליות. בכל הופעה של סימן כגון – אי יכולת של בעל החיים לאכול, זה כבר מצב קיצוני שלפניו בדרך כלל יבואו סימנים מקדימים כגון: ריח של ריקבון מהפה שיכול לנבוע מריקבון של שן, דלקת חניכיים ועוד. לעתים, ניתן לראות ריור מוגבר אשר יכול להיווצר מסביב לפה והגורם גם לגירוי עורי והעור מסביב לפה הכלב או החתול הופך אדמדם ומודלק, במצב זה אנו נפנה לווטרינר באופן מיידי לבדיקת חלל הפה של הכלב או החתול ולטיפול דנטלי לפי הצורך. הטיפול הדנטלי תלוי באבחון סוג הבעיה – לעתים ניתן לטפל בדלקת חניכיים באנטיביוטיקה בלבד, לעתים נדרשת בדיקה ספציפית – תרבית חיידיקם למציאת חיידק ספציפי שיש בחלל הפה ולעתים אפילו לקיחת ביופסיה ושליחתה למעבדה. לעתים יש הצטברות רבה של אבנית שן (רובד חיידקים- פלאק) ויש לבצע ניקוי שייניים בהרדמה ולעתים אף טיפולי דיניים כגון עקירת שיניים, טיפולי שורש ואפילו סתימות. בכל מקרה, כל התופעות הדנטליות ומחלות חלל הפה מצריכות התערבות של וטרינר באופן מידי.

לסיכום

לעתים רבות ריח רע של כלב נובע מבעיות פיזיות המצריכות טיפול על ידי וטרינר. לכן, אם אתם שמים לב שלכלב ריח רע, במיוחד אם הכלב נראה כאילו אינו בנוח – לכו למרפאה וטרינרית לאבחון וטיפול מיידי.