מהי דלקת רחם או בשמה הלועזי פיומטרה

דלקת רחם על רקע הורמונלי אליה מתווסף זיהום חיידקי משני. חיידקים מהרחם עלולים לעבור לזרם הדם ולגרום לתגובות רב מערכתיות קשות.

במצבים אלו הרחם מתמלא בנוזל מוגלתי, קיר הרחם מתדקק והופך פריך ועלול להקרע. תוכן רחם מזוהם מגיע לחלל הבטן וגורם לזיהום של קרומי הבטן (פריטוניטיס).

על כן- דלקת רחם בכלבות הינו אירוע מסכן חיים ובשום מצב לא מומלץ להמתין אלא להגיע ישר לוטרינר או למרכז חירום וטרינרי. תשומת לב לסימנים המופיעים כבר בשלבים מוקדמים והגעה מהירה לווטרינר יכולים להציל חיים.

מנגנון

במהלך מחזור ייחום תקין ישנו עיבוי טבעי של דופן הרחם לצורך הכנה להריון.

במצבים פתולוגים, חלקים מדופן הרחם עוברים עיבוי ומתמלאים דם, רקמה זו מהווה מצע להיווצרות דלקת רחם.

דלקת רחם נקשרת עם רמות גבוהות של ההורמון פרוגסטרון אשר משפיע בצורה שלילית על התגובה של מערכת החיסון ברחם, מעורר גדילה של בלוטות מפרישות בדופן הרחם, מוביל לסגירת צוואר הרחם ודיכוי של התכווצות שרירי הרחם. תנאים התורמים ומאפשרים התבססות של דלקת רחם.

חיידקים אשר נכסנו מהנרתיק לחלל הרחם (לרוב מדובר בחידקים צואתיים ולא אלו המגיעים מזרם הדם) מתבססים ברחם ומובילים להצטברות של הפרשות מוגלתיות בה.

מי מועדת לדלקת רחם

1. כלבות בגיל ביניים, לרוב 6 שנים ומעלה (אך לא רק).
  2. חודש עד חודשיים לאחר ייחום ללא הריון
  3. לרוב בכלבות לא מעוקרת, ייתכן במקרים מסוימים גם בכלבות מעוקרות וזאת במצבים בהם נותרו תאי שחלה המפרישים הורמונים, אז הדלקת תופיע בגדם הרחם שנותר לאחר העיקור.

סימנים קליניים

הסימנים ברובם אינם ספציפיים, שכן מדובר במחלה בעלת השפעה רב מערכתית. יתכן והסימנים היחידיים שנראה הינם דיכאון, חולשה, ירידה בתאבון, יתכנו סימנים של שתיה והשתנה מרובה ואף סימנים של מערכת עכול- הקאות ושילשולים. יתכן חום.

סימנים המכוונים יותר למערכת המין כוללים הפרשות נרתיק – אלו יופיעו רק במצבים של "פיומטרה פתוחה".

"בפיומטרה פתוחה" צוואר הרחם פתוח, על כן ההפרשות יכולות להתנקז מהרחם החוצה. אופי ההפרשות- בעלות ריח רע, סמיכות, צבען נע בין צהוב/חום שחור, או לחילופין אדומות מוגלתיות.

במצבים אחרים לא נראה כלל הפרשות ואגינליות = "פיומטרה סגורה" – שכן אז צוואר הרחם סגור ואין יכולת להפרשות לצאת מהרחם, לפיכך הן מצטברות בו. אלו מצבים חמורים יותר שכן הסכנה לפרפורציה (ניקוב של קיר הרחם) גדולה בהרבה.

דרכי אבחון

• שלב 1- בהסתמך על סימנים קליניים בכלבה עם היסטוריה וקליניקה המתוארת. בשילוב עם ממצאים בבדיקה הגופנית- כאב בטני, איבר מוגדל בבטן עם תוכן נוזלי, לעיתים חום גבוה, מצב מנטאלי ירוד.
  • שלב 2- בדיקות דם כלליות מורות על שינויים בספירת תאי מערכת חיסון ולעיתים אנמיה. יתכנו כמו כן שינויים ברמות חלבון בדם, עליה בדדי כליה (אזותמיה) ועוד. כל אלו אינם ספציפיים לדלקת רחם אך עוזרים לנו בקביעת מצבה הסיסטמי של החולה לצורך קביעת הטיפול הנדרש. בדיקות שתן ומדדי קרישה נדרשות.
  • שלב 3- הדמייה- צילומי רנטגן יכולים להראות עדות להגדלת הרחם, לעיתים נדרש אולטרהסאונד של הרחם בו נראה את הרחם מעובה ומלאת נוזל סמיך.

טיפול וטרינרי כירורגי וחירומי

הטיפול הינו כירורגי וחירומי, בכל שעות היממה ואין להמתין. הוא כולל עיקור, הסרת רחם והשחלות במלואן, וזאת לאחר ייצוב ראשוני של החולה.

הייצוב הראשוני מותאם למצב הסיסטמי הספציפי של כל כלבה ולאור תוצאות בדיקות הדם שלה, ולרוב דורש אשפוז ומתן נוזלים, אנטיביוטיקה ושיכוך כאבי לווריד.

עיקור של רחם מודלק הינו ניתוח מורכב עקב הסכנה לקרע בדופן הרחם בעת הסרתן. לרוב נדרש המשך טיפול באשפוז לאחר הניתוח עד לשחרור.

במצבים של פיומטרה פתוחה ניתן לנסות טיפול קונסרבטיבי- תרופתי, הטיפול כולל אנטיביוטיקה וטיפול הורמונלי שמטרתו פתיחת צוואר הרחם, עידוד כיווציות הרחם- שני דברים התורמים לסילוק ההפרשות החוצה. טיפול זה אינו מומלץ בשל סכנת החיים הנשקפת לכלבה.

נוסף על כך, הטיפול התרופתי אינו מונע הישנות של הדלקת. להיפך, חזרתיות תופיע לרוב כבר בייחום הבא. כמו כן, יכולת ההתעברות לאחר דלקת רחם נמוכה, שכן הרחם מצולקת ופגועה.

המלצת הוטרינר לסיכום

בכל מקרה בו יש חשד כי לכלבה שלך דלקת רחם – מומלץ להגיע מיידית לוטרינר או לבית חולים וטרינרי

המאמר מוגש כמידע כללי על ידי צוות בית רופאים וטרינרי בכיכר 24/7 ואינו מחליף חוות דעת רפואית.