פתוח ומאויש 24/7072-3718663

היפוך קיבה (GDV) בכלבים – סכנת חיים

מה זה היפוך קיבה?

היפוך קיבה (GDV) הינו סינדרום אקוטי ומסכן חיים הגורם להצטברות מהירה של גז בקיבה ולהיסט של הקיבה ממקומה התקין. בעקבות הסטת הקיבה נגרמת עלייה בלחץ התוך קיבתי וירידה בהחזר הדם הוורידי. הירידה בהחזר הורידי מתרחשת מכיוון שהקיבה הנפוחה לוחצת על הוריד הנבוב התחתון. הוריד הנבוב התחתון מנקז את הדם מאיברי הבטן, האגן והגפיים התחתונות. במצב זה בו ישנה ירידה חדה בהחזר דם וורידי הכלב נכנס לשוק תת נפחי ושוק לבבי. כתוצאה מכך, חלה ירידה באספקת הדם (ואיתו חמצן וחומרי הזנה שונים) לרקמות שונות וחיוניות. בנוסף, כיוון שהקיבה כל כך נפוחה, כלי הדם שלה נמעכים ואף נקרעים ואז גם הקיבה בעצמה סובלת מחוסר באספקת דם. מצב זה בו איברים שונים בגוף אינם מקבלים אספקת דם תקינה עשוי להוביל לסיבוכים חמורים ביותר כגון כשל כלייה, תת לחץ דם, בעיה במערכת הקרישה ואי סדירות לבבית מסכנת חיים.

למה זה קורה?

  • עד היום לא נמצא גורם יחיד שאחראי להיפוך קיבה!. שני גורמי הסיכון העיקריים אשר זוהו עד כה הם היחס בין עומק ורוחב בית החזה (הסיכון  גדול יותר ככל שבית החזה ‘‘עמוק‘‘ יותר) וכן קרוב משפחה מקרבה ראשונה (אם, אב, אח מההמלטה או צאצא ישיר) שעבר היפוך קיבה.
  • קיימות דרכים תיאורטיות רבות נוספות המנסות להקטין את הסבירות להיפוך קיבה, וביניהן: האכלת בעלי חיים בסיכון מכלי אוכל מוגבהים, מניעה מכלבים בסיכון לרוץ במשך מספר שעות לאחר ארוחה גדולה, האכלה במספר ארוחות קטנות במקום ארוחה אחת גדולה ביום. יחד עם זאת, אף אחת מהתיאוריות הללו לא הוכחה כמונעת את התופעה.

האם הכלב שלי בסיכון?

היפוך קיבה נפוץ במיוחד בכלבים מגזעי דני ענק, רועה גרמני, רוטוויילר, גרייהאונד, סנט-ברנרד, אך עלול לקרות בכל כלב מגזע גדול/ ענק.

מהם הסימנים המעוררים חשד להיפוך קיבה?

בשלב הראשון הכלב נראה חסר מנוחה, פעמים רבות מדווחים נסיונות הקאה ללא תוכן. בשלבים מתקדמים יותר הכלב נעשה חלש, אפאטי מתנשם בכבדות ומתקשה אף ללכת. כמו כן, במקרים רבים (אך לא תמיד) ניתן להבחין בכך שהבטן של הכלב ו/או האזור מתחת לצלעות האחוריות מתנפחים.

כיצד מאבחנים היפוך קיבה?

במקרה בו וטרינר תורן חושד בהיפוך קיבה, ובמידה שהכלב מספיק יציב סיסטמית, נעשה צילום רנטגן של הקיבה. לקיבה מוסטת ממיקומה הטבעי יש מראה אופייני בצילום רנטגן. כמו כן, על מנת להעריך את מצבו הסיסטמי של הכלב, יש צורך בבדיקות דם מקיפות, לרבות ספירת דם מלאה, פאנל ביוכימי ובדיקת תפקודי קרישת דם.

ואיך מטפלים בהיפוך קיבה?

הטיפול העיקרי והחיוני הינו ניתוח בו הקיבה מוחזרת למקומה האנטומי הנכון ומקובעת לקיר הגוף על מנת למנוע היפוך נוסף בעתיד. כמו כן, במהלך הניתוח נבחנים שאר איברי הבטן ובמידה ויש בכך צורך נעשה טיפול כירורגי גם בהם (דוגמת הסרת מקטע קיבה נמקי, הסרת טחול ועוד). לפני הניתוח הכלב יטופל בטיפול מורכב הכולל עירוי נוזלים, מתן תרופות שנועדו לצמצם השפעת המצב על תפקוד הלב, הרדמה מלאה והכנסת צינור קיבה לצורך ריקון ושטיפה שלה מגזים ותוכן אחר. לאחר הניתוח, הטיפול כולל שמירה על מאזן נוזלים בגוף, שיכוך כאבים וניטור צמוד אחר מצב הכלב המתאושש מהניתוח. סיכויי ההצלה של כלב עם היפוך קיבה תלויים בעיקר בזמן שעבר עד התחלת הטיפול, ומכאן גם חשיבות זיהוי הסימנים הקליניים על ידי הבעלים מוקדם ככל שניתן. בהגעה מיידית לוטרינר חירום ובתנאי טיפול נאותים ניתן להציל אחוז ניכר מהכלבים הסובלים מהסינדרום. אחוזי ההצלחה יורדים, ככל שהשעות חולפות. לכן, בכל חשד להיפוך קיבה יש להביא את הכלב לבדיקה וטרינרית מיידית בבית חולים וטרינרי!