פתוח ומאויש 24/7072-3718663

עיקור וסירוס כלבים וחתולים חסרי בית

עיקור וסירוס כלבים וחתולים חסרי בית הוא נושא חשוב במיוחד. ווטרינרים במרכז שמו לעצמם מטרה להירתם למשימה של עידוד העיקור והסירוס על מנת לצמצם את אוכלוסיית הכלבים המשוטטים והחתולים החיים ברחוב ובכך למזער את הסבל שלהם. ישנן עמותות למען בעלי חיים שמעודדות את מסירת הכלבים והחתולים לאחר עיקורם ובכך תורמים גם לאותו בעל חיים שמוצא משפחה לכל החיים וגם תורמים לכלל אוכלוסיית בעלי החיים בישראל במניעת ההתרבות בצורה הומנית. כמו כן, משרד החקלאות בשנים האחרונות הקדיש לנושא תקציב מסויים ותמך בעיקור וסירוס כלבים ומימן עיקורים וסרוסים מאחר והבעיה של כלבים חסרי בית הוכרה בעייה אמיתית שעל המדינה לדאוג לצמצומה בצורה הומנית יותר מאשר המתת בעלי חיים בריאים, שהיא לכל הדעות דבר אכזרי ולא מתקבל על הדעת. וטרינרים רבים, עמותות לבעלי חיים, ועיריות שונות נוקטים בפעולות למען עידוד העיקורים של חתולים וכלבים, ומציאת בתים קבועים וזמניים לכלבים וחתולים חסרי בית המגיעים לפתחם, על מנת ל"פנות מקום" ולהימנע מהתפוצצות אוכלוסין שתוצאותיו מרות מאוד. יש מחלקות וטרינריות של עיריות מסויימות שאף מעקרות ומסרסות חתולי רחוב בתיאום עם מאכילי החתולים בפינות האכלה, וכך מצמצמות את ההתרבות של חתולי הרחוב. וטרינרים בתל אביב, רמת גן, ראשון לציון, מתנדבים לבצע את הניתוחים במחלקה הוטרינרית של הערייה או במרפאות מסויימות, ומסמנים בחיתוך קצה האוזן השמאלית של החתולים על מנת שיידעו כי החתול או החתולה סורס או עוקרה ואין צורך לנתחו שוב.

מהרחוב הגעת ולרחוב תשוב

יש תופעה שלא מדברים עליה רבות בתקשורת והיא נטישת בעלי חיים לאחר המלטה, במרפאה וטרינרית, בעמותה, בעירייה. זו תופעה בה משפחה שגידלה כלבה או חתולה כחלק מהמשפחה, וגילתה שהחיים לאחר ההמלטה הם לא פשוטים, מאחר ויש מספר רב של גורים מתרוצצים (בין 3-15 גורים) וזה לכל הדעות דבר קשה לגידול בבית. במידה ואותה משפחה היתה נוקטת בפעולת מניעה של ביצוע עיקור ככל הנראה שהכלבה היתה ממשיכה להיות חלק מהמשפחה, אך לאחר ההמלטה יש נטייה של משפחות להתייאש מהמצב להביא את הגורים (לפעמים עם האמא) ולנטוש אותם בכלבייה או לנטוש אותם בפתח מרפאה וטרינרית. לפני אימוץ בעל חיים יש לקבל החלטה אחראית, הן מבחינת אורח החיים וכן מבחינה כלכלית, ורק לאחר החלטה מושכלת לאמץ בעל חיים. מאחר וגידול בעל חיים דורש השקעה יומיומית בטיפול בו, השקעה כספית ברכישת מזון, רפואה מונעת, ציוד וכו, וכשם שלא נוטשים חבר או בן משפחה כשהוא חולה או בשעת משבר, כך לא נוטשים בעל חיים בזמנים כאלה. יש מדינות באירופה שמקפידות מאוד על מסירת בעלי חיים למשפחות ראויות, ולפני אימוץ בעל החיים עוברים ראיון ובדיקת התאמה לגידול כלב או חתול על מנת למנוע סבל לבעלי החיים בנטישתם או התעללות בהם. כמובן שישראל רחוקה עוד שנים ארוכות ממצב זה.

הפן הבריאותי

רופאי החיות – הוטרינרים ממליצים פה אחד- עיקור או סירוס חתול מונע מחלות בקרב החיות שלנו. כלבות שעוברות עיקור זוכות לחיים ארוכים יותר, העיקור לפני ייחום ראשון מונע סרטן ברחם וסרטן בפטמות (בדומה לסרטן השד אצל נשים) דבר אשר הוכח במחקרים. סירוס כלבים ימנע מהם סרטן באשכים ויגרום לכלב באופן די מהיר להיות פחות דומיננטי, וטריטוריאלי ובדרך כלל גם יותר רגוע ויותר חברותי . מאות וטרינרים בתל אביב כבר נרתמו למשימה – להיות המלאכים השומרים של הכלבים והחתולים.