פתוח ומאויש 24/7072-3718663

שישן חום

מה זה בעצם שישן חום?

השישן החום (או בשמו הלועזי Brown Recluse) הוא עכביש ביתי קטן (עד סנטימטר וחצי) המאופיין בצבע חום-צהוב כהה. המאפיין הייחודי לעכביש זה הוא שש עיניים המסודרות בזוגות (זאת בניגוד ל-8 עיניים אצל שאר מיני העכבישים) ומכאן שמו בעברית – שישן.

מתי ואיפה צריך להיזהר מהשישן החום?

השישן פעיל בשעות הלילה ובמשך היום הוא מתחבא – בסביבה הטבעית הוא נמצא מתחת לסלעים או במחילות של בעלי חיים אחרים, בבתים הוא נמצא מאחורי רהיטים, במרתפים, בארונות ובחללים קטנים אחרים, וכולנו ראינו אותו פה ושם. העכביש עוקץ רק אם הוא מרגיש מאוים, לדוגמא אם אוחזים בו או כאשר מנקים אזור בו הוא מתחבא.

אילו נזקים עקיצת השישן עלולה לגרום לגרום לכלב או לחתול?

  • בחלק ממקרי העקיצות נוצר פצע נמקי הדורש טיפול מקומי, ובחלק קטן יותר של המקרים נוצרת תגובה רב מערכתית קשה שעושיה להוביל אף למוות. לכן, בכל מקרה של חשד לעקיצת שישן חום בכלב או בחתול מומלץ לפנות לבדיקה של ווטרינר תורן תל אביב, לאור האפשרות של התפתחות תגובה קשה בגוף. (אגב- גם לאדם מומלץ לגשת לרופפא של בני אדם במידה ונעקץ ע"י שישן חום).
  • במקרים חמורים של עקיצה – בתחילה אין כל כאב, אך לאחר 2-8 שעות מתפתח באזור העקיצה כאב חודר חד שהולך והופך לתחושת בעירה. לעיתים ניתן לראות שני חורים קטנים באזור העקיצה. איזור העקיצה עצמו חיוור והוא מוקף בעור אדום בצקתי ונפוח, ואף עשויות להופיע שלפוחיות על גבי העור. לאחר מספר ימים מופיע צבע כחול סגול אופייני במרכז הלקות. בהמשך, העור עובר תהליך נמק. החלמה עשויה לארוך 6-8 שבועות.
  • הארס של השישן (כמו בכל עכביש) מיועד לשיתוק של הטרף שהוא חרקים ועכבישים אחרים, ומשמש גם לצורך התגוננות מפני טורפים. הארס הוא תערובת של חלבונים ומכיל אנזימים שונים אשר מסייעים להרס הרקמה אליה מוחדר הארס. בנוסף, בודד מהארס של השישן גם החיידק קלוסטרידיום פרפרינגנס הגורם לזיהום משני של הפצע.
  • הסימנים הקליניים עשויים לכלול: פירוק של כדוריות הדם האדומות (אנמיה המוליטית), חום, כאבי מפרקים, הקאות, חולשה, פריחה על העור. חשוב לציין, כי הסימנים הסיסטמיים אינם מצויים בהכרח בפרופורציה לחומרת הלקות העורית. כלומר, פצע קטן לכאורה עלול להופיע עם סימנים סיסטמיים קשים ומסכני חיים, ולהיפך. ולכן, אם יש חשש ועל אחת כמה וכמה סימנים, קחו את חיית המחמד האהובה שלכם ובקרו במוקד חירום לחיות.

כיצד מזהים ומאבחנים עקיצת שישן חום?

בבעלי חיים לרוב קשה לזהות באופן חד משמעי פגיעה של שישן חום, כיוון שהבעלים אינם רואים את העקיצה ולכן פעמים רבות האבחון מתבסס בעיקר על הסימנים הקליניים. לעיתים, החשד יתעורר בעקבות צליעה באחת הרגליים ו/או נפיחות חשודה בגפיים או באזור אחר בגוף (בכלבים בדרך כלל העקיצה תופיע בצדי הגוף). לעתים, רק לאחר גילוח ייראה שטף הדם. במקרה של חשד לעקיצת שישן, בדיקות הדם יכללו ספירת דם מלאה, פאנל ביוכימי, מדדי קרישת דם, ומעקבים חוזרים ותכופים אחר שינויים אפשריים במדדי הדם. ממצאים אפשריים בבדיקות הדם כוללים עלייה בספירת התאים הלבנים, ירידה בספירת התאים האדומים וברמת החלבונים הדם, וירידה במספר טסיות הדם, עדות לכשל כליה ופגיעה חמורה ומסכנת חיים בתפקודי הקרישה.

מהו הטיפול בכלב או חתול שנעקץ על ידי שישן חום?

הטיפול כולל ניקוי הלקות עם תמיסת חיטוי מספר פעמים ביום, לעיתים נדרשת הטרייה של הפצע, קירור אזור העקיצה על ידי קרח והרמה של האיבר הפגוע, תינתן לכלב או לחתול גם אנטיביוטיקה רחבת טווח. כיום, לא מקובל להסיר בטיפול כירורגי את האזור הנגוע כיוון שנמצא שמעכב את החלמת הלקות. במרבית המקרים יהיה מומלץ להשגיח על החתול/כלב שנעקץ ע"י שישן באישפוז, ולתת נוזלים בעירוי לווריד במטרה להגן על הכליות ולשמור על כמות נוזלים תקינה בכלי הדם ובתאי הגוף. בנוסף, במידה ויש פגיעה בתפקודי הקרישה יינתן טיפול תומך במרכיבי דם המכילים חומרי קרישה (מנות פלסמה). לצערנו, על אף טיפול תומך מתאים חלק מבעלי החיים אינם שורדים ועקיצת השישן עלולה להסתיים במוות. לכן, בכל מקרה של חשד לעקיצת שישן חום בכלב או בחתול מומלץ לפנות מיידית לבדיקה של ווטרינר במרפאה וטרינרית. המאמר מוגש כמידע כללי על ידי צוות בית רופאים וטרינרי בכיכר 24/7 ואינו מחליף חוות דעת רפואית.