חיסונים לחתול

מהו חיסון לחתול?

בחיסונים לחתול אנו למעשה מחדירים לגוף החיה וירוס או חיידק מומת או מוחלש אשר מחד לא יוצרים מחלה ומאידך מאפשרים תגובה חיסונית של זיהוי הגורם הזר ובניית נוגדנים כנגדו. נוכחות הנוגדנים בעקבות החיסון היא תלוית זמן, משמע רמתם ויעילותם יורדת ככל שמתרחקים ממועד החיסון, לפיכך יש צורך לרענן את הזיכרון החיסוני. הדרך לעשות זאת היא על ידי מתן חיסונים סדירים ובכך לאפשר הגנה חיסונית יעילה. כך, אנו מאפשרים רפואה מונעת למחלות קשות שחלקן יכולות להוביל אף למוות של החתול הנגוע בהן.

חיסון גורים

במהלך ההריון ובתקופת היניקה מועברים לגור נוגדנים מאימו דרך החלב, אורך חייהם הוא כמספר שבועות עד להיעלמותם המוחלטת מהדם. מרגע זה הגור חשוף ופגיע. המועד הנכון לתחילת חיסון בגורים הוא בגיל שישה שבועות, כאשר 3-4 שבועות לאחר מכן נדרש חיסון דחף לעורר את מערכת חיסונית ליצור נוגדנים ארוכי טווח.

חיסון חתול בוגר

מומלץ לחסן אחת לשנה בחיסון דחף שנתי (מאפשר לגוף לייצר נוגדנים בצורה תקינה השומרת על החתול). תשומת לב חשובה:
  • חתול עם סימני מחלה לא יחוסן שכן החיסון עלול להחמיר את מצבו. לפיכך טרם חיסון מתבצעת בדיקה גופנית על ידי הווטרינר המחסן.
  • גורים יחוסנו רק לאחר שהות של שבוע עד עשרה ימים בביתם החדש ולא הופיעו אצלם סימני מחלה, שכן חלק מהמחלות כנגדן אנו מחסנים דוגרות בגוף מספר ימים ולא יתבטאו בשבוע הראשון שלאחר האימוץ.

חיסון משולש בחתולים

חיסון משולש מחד אינו מכיל את החיסון כנגד חיידק הכלמידופילה, מאידך לחיסון זה פחות תופעות לוואי. תרכיב חיסוני הניתן נגד מחלות חתולים: חתלתלת (פאנלוקופניה): מחלה ויראלית קטלנית רב מערכתית הפוגעת הן במערכת העיכול (מעי הדק) ובכבד, בטחול ובמח העצם עם סימנים קליניים של שלשולים והקאות. יש סכנת חיים ממשית לחתול שיחלה במחלה. ניתנת למניעה על ידי חיסון . רינוטרכיאיטיס: מחלה ויראלית הפוגעת בדרכי הנשימה העליונות וגורמת לחום גבוה, עיטושים, נזלת קשה, דלקת עיניים ואף לעיוורון .ניתנת למניעה על ידי חיסון. קליצי וירוס: מחלה ויראלית הגורמת לדלקות בדרכי הנשימה העליונות וגורמת לשיעול, נשימה כבדה, התעטשויות ולפצעים וכיבים בחלל הפה והלשון .ניתנת למניעה על ידי חיסון. כלמידיה: מחלה חיידקית הפוגעת בעיקר בגורים צעירים וגורמת לסימני חום, דלקת עיניים ודלקות בדרכי הנשימה. מופיעה רק בחיסון המרובעת,מדבקת לבני אדם. ניתנת למניעה על ידי חיסון. "החתול לא יוצא מהבית.." לא אחת, הוטרינר ממליץ על חיסון חתול בוגר על אף שאינו יוצא מהבית.

אז מדוע מומלץ לחסן חתול ביתי?

1. החיסון נועד להגן על החתול מפני מחלות מדבקות אשר חלקן קטלניות. חתולים חשופים להדבקה כשהם מטיילים בחוץ, וכאשר הם באים במגע עם חתולי רחוב. חתול ביתי חשוף על ידי מגע עקיף (בני הבית יכולים להחדיר את הגורמים המדבקים הביתה דרך סוליות הנעליים למשל). על כן יש לחסן מידי שנה. 2. חתול ביתי אשר לא חוסן וכעת זקוק לטיפול רפואי מכל סיבה שהיא, עשוי להגיע למרפאה ווטרינרית, שם, מכיון שאינו מחוסן, חשוף להידבק באותן מחלות אשר חיסון יכול למנוע אותה בקלות (טיפול מניעתי שנתי הכולל חיסון, טיפולים נגד תולעי מעים ופרעושים הוא המועדף).