פתוח ומאויש 24/7072-3718663

מחלות חניכיים: לא לכלב שלנו

רבים מאיתנו לא מודעים לחשיבות בשמירה על החניכיים של הכלבים והחתולים שלנו, רבים לא מכירים בעובדה שמחלות אלו הן קשות מאוד והן יכולות להימנע בקלות על ידי הליכה בזמן לוטרינר תורן ועל ידי שמירת ניקיון השיניים של חיית המחמד שלנו על בסיס קבוע. אף אחד מאיתנו לא רוצה להגיע בשעת לילה מאוחרת לוטרינר תורן בגלל חוסר אכילה או אפילו דימום מהפה או חום גבוה וכאבים אצל חיית המחמד שלו. במאמר זה נלמד איך לשמור על בריאות החניכיים של הכלב והחתול שלנו.

איך נוצרת מחלת חניכיים אצל כלבים וחתולים

נצא מנוקדת הנחה כי החניכיים של כל החיות ללא יוצא מן הכלל דומים לחניכיים שלנו, כשם שאי שמירה על היגיינת הפה שלנו גוררת מחלות שונות, כיסוי חלל הפה ברובד חיידקים- אבנית וחורים בשיניים, כך גם אצל חיית המחמד, אז נכון שאנחנו לא רגילים לראות רופא שיניים לכלבים וחתולים, אבל יש כזה דבר, מומחיות של וטרינר בתחום הדנטלי לבעיות חריגות במיוחד, אך אצל הוטרינר שלנו אנו יכולים לטפל בכמעט כל הבעיות בחלל הפה של הכלב והחתול שלנו, במיוחד ההקפדה חשובה אם הם נמנים עם הגזעים הנוטים לסבול יותר מבעיות חניכיים. מחלות חניכיים נוצרות אצל בעלי החיים שלנו בדיוק כפי שהן נוצרות אצלנו בני האדם. רובד חיידקים נותר על השיניים שלנו מספר שעות אחרי הצחצוח ולכן אנו מצחצחים כמה פעמיים ביום כדי למנוע את הצטברות האבנית (שהיא בעצם שכבת חיידקים) על השיניים. הטיפול הטוב ביותר הוא לשמור על היגיינת הפה באופן שגרתי. מה שרבים מאתנו לא חושבים עליו, זה על חיות המחמד, להם רובנו לא מצחצחים שיניים על בסיס יומי ואפילו לא על בסיס חודשי, אלא אם כן הוטרינר שלנו המליץ לנו על כך (סוגים מסוימים של כלבים שסובלים ממחלות כרוניות בחניכיים). במקומות רבים, מנוי לוטרינר כולל בתוכו גם טיפולי שיניים וניקוי שיניים, בנוסף לשאר הטיפולים והביקורים הכלולים במנוי.

אין מנוס אלא לבקר לטפל אצל הוטרינר

כשם שאנו הולכים אחת לחצי שנה עד לשיננית, כך גם חיית המחמד שלנו צריכה להגיע למרפאה וטרינרית לבדיקת חלל הפה ומצב השיניים והאבנית, ובמידת הצורך לניקוי שיניים. היום קיים סוג מזון מיוחד שמיועד להפחתת הצטברות חיידקים ואבנית בחלל הפה של הכלב והחתול וזה דבר נהדר. כל שצריך לעשות זה לדאוג לניקיון חלל הפה באופן קבוע ובכך למנוע את הצטברות האבנית, דלקת החניכיים ואחריה הריקבון. המטרה להתחיל לשמור על הפה של חיית המחמד לפני שנוצרת מחלת חניכיים, כך שלוטרינר אנו צריכים לבדיקה שגרתית תקופתית שהיא תהווה ביקורת וכך נגיע שהפה של הכלב שלנו או החתול במצב כללי טוב ונקיים, ללא אבנית וללא דלקת בשלב מתחיל או מתקדם ובמידת הצורך הוטרינר יתן הנחיות איזה צעדים עלינו לנקוט כעת על מנת לשמר חלל פה תקין ונקי ולשמור על בריאות הפה של הכלב או החתול מעתה.

איך לשמור על ניקיון השיניים בבית

אצל כלבים קל הרבה יותר לשמור על בריאות השינים ולמנוע מחלות שונות, על ידי צחצוח שיניים באופן קבוע בעזרת משחת שיניים מיוחדת המבוססת על פירוק אנזימים כשנדבקים לשיניים של הכלב. בנוסף לגבי רוב הכלבים – אנו יכולים לרכוש מין אצבעון שמתלבש על היד ובקצהו מברשת ולעבור על כל השיניים של הכלב שלנו. אופציה נוספת היא לרכוש מזון המיועד למניעת הצטברות אבנית או לרכוש אבקה מיוחדת שהיא תוסף מזון אנזימטי המיועד לפירוק החיידקים ושאריות המזון מהפה לאחר האוכל. טיפול זה חשוב מאוד, הוא לא עניין של מה בכך, ואם אתם חשים שאינכם יכולים לעמוד בכך מול החתול או הכלב, פנו לוטרינר להתייעצות. כמובן שעם חתולים הנושא מאתגר ביותר ולא כל חתול ישתף פעולה עם החדרת אצבעון או משחה לפה שלו.. אפילו בבדיקה השגרתית לא כל חתול יתן לוטרינר לפתוח לו את הפה אפילו לרגע כדי לראות את כל השיניים.. לעתים בדיקה כזאת תצטרך להיעשות בטשטוש, כאשר מדובר בחשד לבעיה דנטלית והכלב או החתול לא משתפים פעולה בבדיקה. זכרו כי התמדה ושמירה על הנקיון יכולים למנוע סבל רב מחיית המחמד שלנו ולחסוך מאתנו כסף רב בהמשך, למנוע טיפולים יקרים, למנוע כאבי שינים וחניכיים, מחלות שונות של חלל הפה, ריקבון שיניים, עקירות שיניים, אבנית דלקות וכו'…