פתוח ומאויש 24/7072-3718663

פרעושים וקרציות

פרעושים וקרציות הנם טפילים המהווים מטרד לחיות המחמד שלנו, ועבורנו. עם בוא האביב ישנה עליה חדה בנגיעות בטפילים אלו. הדבר עלול להוביל למספר בעיות, בינהן אלרגיות, דלקות עור, אובדן דם, תולעי מעיים ועוד.

פרעושים

חרקים קטנטנים (גודלם נע בין 1-4 מ"מ), בעלי מבנה גוף פחוס, בצבע חום כהה עד שחור. נעים בזריזות וקופצים על גבי גופו של בעל החיים. מחזור החיים של הפרעוש כולל ביצה-זחל-גולם-בוגר. רוב מחזור החיים אינו מתקיים על גבי בעל החיים אלא בסביבתו, ולמעשה רק השלבים הבוגרים נמצאים על גבי הכלב/החתול. כיוון שמחזור החיים מערב את בעל החיים וכן את סביבתו, יש לטפל בשניהם בו זמנית על מנת להפטר מן הפרעושים.

בעיות שעלולות להגרם עקב נגיעות בפרעושים:

  • גרודים עזים עד כדי פציעת העור.
  • אלרגיות – האלרגיה נוצרת כנגד מרכיב ברוק הפרעוש (אשר מופרש לגוף בעל החיים בזמן מציצת דם), מובילה לגירודים עזים, אובדן שיער, פצעים ודלקות עור משניות.
  • אנמיה – תופיע בעיקר בגורים ובגזעים קטנטנים, בעקבות איבוד דם.
  • העברת תולעי מעיים – כאשר בעל החיים מתנקה/מתגרד באמצעות פיו הוא בולע פרעושים, מרבית הפרעושים נגועים בביצים של תולעי סרט (נדבקו בהן כשהיו בשלב הזחל).
  • גם בני האדם עלולים להעקץ על ידי פרעושים, ולסבול מגרודים עד כדי בעיות עור חמורות ותגובות אלרגיות באנשים רגישים.

קרציות

קרציה הנה טפיל קטן (גודלה נע בין 2-3 מ"מ) בצבע חום כהה-שחור, נעה באיטיות ולרוב נצמדת לגוף בעל החיים ומוצצת את דמו, לאחר הארוחה גדלה פי כמה וצבעה הופך לאפור. מחזור החיים של הקרציה כולל ביצה-זחל-נימפה-בוגר. גם אצל הקרציה רוב מחזור החיים נמצא בסביבת בעל החיים ולא על גופו. מסיבה זו, גם במקרים של נגיעות בקרציות יש לטפל הן בסביבה והן בחיית המחמד.

בעיות שעלולות להגרם עקב נגיעות בקרציות:

  • העברת טפילי דם כגון ארליכיה קאניס, אשר גורמת לקדחת קרציות. קדחת קרציות הינה מחלה בכלבים (אינה מדבקת לבני אדם) המתבטאת בשלב אקוטי (חולשה, חום ודיכאון), ובשלב כרוני (פגיעה בייצור תאי הדם וסכנת מוות).
  • פצעים מקומיים ודלקות עור.
  • אנמיה – תופיע בעיקר בגורים ובגזעים קטנטנים, בעקבות איבוד דם.
  • קרציה עלולה להדביק אותנו, בני האדם, בטפיל דם אשר גורם למחלת "קדחת הבהרות".

טיפול ומניעה בפרעושים וקרציות ע"י וטרינר תורן

יש לטפל הן הסביבה והן בבעל החיים. הטיפול בסביבה כולל ניקוי ייסודי של האזור בו נמצאת חיית המחמד, שאיבת אבק מן הפינות, הרתחת המצעים וייבושם תחת שמש ישירה. במקרים חריגים של נגיעות עצומה, יש לשקול הזמנת מדביר מקצועי. הטיפול בבעל החיים כולל תכשירים שונים, בינהם אמפולות ייעודיות כנגד פרעושים אשר מטפטפים על עורף של חיית המחמד. קיים גם תרסיס נגד פרעושים (אופטימאלי עבור גורים קטנטנים וצעירים, אשר עדיין לא ניתן לטפל בהם עם אמפולה). יש להקפיד על טיפול באמפולה פעם ב 3-4 שבועות. הטיפול כנגד קרציות מתמקד בטיפול חיצוני בבעל החיים, ישנם קולרים ואמפולות יעודיות. כמו כן ישנן אמפולות משולבות נגד פרעושים+קרציות, ובמרפאתנו ניתן לרכוש גם קולר המשלב חומרים כנגד קרציות ופרעושים יחדיו. ישנה חשיבות רבה בטיפול רציף אצל וטרינר, לאורך כל חודשי השנה. כאשר שמים אמפולה על בעל החיים, יש להקפיד שהאמפולה מתאימה מבחינת גיל ומשקל חיית המחמד. בנוסף, על בעל החיים להיות יבש לגמרי ובמרחק של יומיים לפחות מאמבטיה/רחיצה בים. גם בעלי חיים שאינם יוצאים מן הבית כגון חתולים, זקוקים לטיפול מונע פעם בחודש, מהסיבה שאנו יכולים להיות נשאים של הטפילים מבחוץ.   המאמר מוגש כמידע כללי על ידי צוות בית חולים וטרינרי בכיכר 24/7 ואינו מחליף חוות דעת רפואית.