פתוח ומאויש 24/7072-3718663

לישמניה

מהי לשמניה בכלבים?

לישמניוזיס הינה מחלה הנגרמת מטפיל חד תאי המתרבה בגופו של הכלב ופוגע במערכות שונות. הגזעים הרגישים ביותר הנם: רוטווילר, בוקסר ורועה גרמני, אך יכול להופיע גם בגזעים נוספים. בארץ, לשמניה קיימת בעיקר באזור הרי ירושלים, מודיעין, והגליל. מדובר במחלה זואונוטית שעלולה להדביק אותנו, בני האדם, וקבוצת הסיכון העיקרית הנה ילדים צעירים ואנשים בוגרים מדוכאי מערכת חיסון. הטפיל מועבר על ידי עקיצה של זבוב החול (זבוב קטנטן ועדין, הדומה במראהו ליתוש).

תסמינים של לשמניה בכלבים

  1. דלקת עור כרונית המלווה בקשקשים רבים, בעיקר בקצוות הגוף כגון קצות האפרכסות. עלולים להופיע כיבים בעור ולעיתים נראית התקרחות סביב העיניים.
  2. עייפות וירידה בפעילות הגופנית
  3. הגדלת קשרי לימפה
  4. ירידה במשקל
  5. דלקות עיניים חוזרות
  6. דימום מהאף
  7. כשל כליות
עקב העובדה שרוב סימני המחלה הם כלליים ועשויים להופיע במחלות רבות נוספות, אבחון על ידי וטרינר כולל בדיקות דם כלליות, שלילת מחלות נפוצות יותר, ולבסוף, בדיקות דם ספציפיות אשר בוחנות את המצאות הטפיל בדם. במרבית המקרים, הטיפול מוביל להעלמות הסימנים אצל הכלב. אך הכלב נותר נשא של הטפיל (התרופות מפחיתות את כמות הטפיל בגוף, אך לא מעלימות אותו לגמרי), ועלול לסבול מהמחלה שוב בעתיד.

איך מונעים הדבקות כלב בלשמניה

ניתן למנוע את הדבקת הכלב בטפיל על ידי ענידת קולר ייעודי אשר דוחה את זבובי החול אותו ניתן להשיג לעתים רבות במרפאה וטרינרית מקומית. באזורים בהם הנגיעות גבוהה, ההמלצה היא לענוד את הקולר, ולחדשו לאחר שיעילותו פוחתת. בכל מקרה בו כלבך נראה לך ירוד, אפטי או לא כתמול שלשום מומלץ ורצוי לגשת לבית חולים וטרינרי לאבחון וטיפול.