פתוח ומאויש 24/7072-3718663

עודף משקל בכלבים וחתולים

משקל יתר היא בעיה בכל העולם המערבי, אומנם אנו נוטים ליחסה למגפה של המאה הנוכחית ולבני האדם כמובן, אך כשם שזו המגפה של בני האדם כך היא "מועברת" לחיות שלנו, הרבה פעמים ניתן גם לראות את הדמיון ביננו לבין חיית המחמד שלנו במיוחד אם אנו חשים כי חיית המחמד שלנו רעבה כמו שאנו רעבים. למרות שוטרינרים חוזרים וממליצים להאכיל את הכלב שלנו ואת החתול שלנו בשעות קבועות ופעמיים או שלוש ביום ולהקפיד על גודל מנה מבוקר, אנו בני האדם תמיד נמסים למבטם המתוק ונותנים להם עוד ועוד אוכל, הבעיה שההשמנה אצלם חמורה בהרבה מההשמנה אצלנו. משקל יתר אצל כלבים וחתולים הפכה למחלה נפוצה ביותר בזמננו, הסיבה העיקרית להשמנת חיית המחמד כשהיא בריאה- היא חוסר פעילות גופנית ואכילת יתר.

השמנת יתר יכולה להיות גורם למחלות ויכולה להיגרם ע"י מחלות

יש לשים לב כי כל כלב או חתול שמראה סימנים של השמנת יתר בשעה שאנו מקפידים על הוראות האכלה נכונה, יש להחיש לבית חולים וטרינרי לבדיקה מאחר וייתכן מאוד והשמנת היתר היא סממן למחלה כלשהי. כמו אצל בני האדם ישנן מחלות שונות- מחלות מטבוליות, הורמונאליות או אחרות אשר מתבטאות בהשמנה. הוטרינר יבדוק בדיקה פיסיקאלית וייתכן ואף יעשה בדיקות מעבדה אשר יגלו האם מדובר בהשמנת יתר "רגילה" של האכלת יתר, או מדובר במחלה פנימית אחרת שיש לטפל בה ולאזן תרופתית.

השמנת יתר כגורם למחלות

היבט נוסף של השמנת יתר, כמו אצל בני האדם- השמנת יתר גורמת גם להתפתחות של מחלות שונות כגון מחלות לב, לחץ דם ועוד… הוטרינר מזהיר אותנו ממחלות רבות לחיות המחמד הנגרמות עקב משקל עודף. דיאטה לחיית מחמד קשה פי כמה וכמה מאצלנו בני האדם וגם ההשמנה אינה תורמת לחיית המחמד, היא עלולה לקצר את חייו, לגרום לבעיות פרקים, למחלות כבד, לסוכרת, לבעיות עור ובעיות בכליות ובדרכי השתן. כמו אצלנו בני האדם גם אצל כלבים וחתולים עם עלייה בגיל קצב חילוף החומרים יורד, הוטרינר מציין כי בשנים הראשונות של הכלב הוא כמו תינוק אנושי- ישן הרבה ואוכל ומשתולל כך שהוא שורף יותר אנרגיה, לאחר גיל שלוש הכלב או החתול שלנו פחות מתרוצץ ומשחק (רבים חושבים שהכלב או החתול שלהם נהיה עצלן) ולכן יש מקום לפעילות גופנית יזומה, לדרבן אותו לשחק ולרוץ להשתולל בפארק ולשרוף אנרגיה.

וטרינר תורן ממליץ

אוכל נכון

כאשר הכלב שלנו או החתול סובל מבעיית השמנה, יהיה עלינו לעבור לאוכל מיוחד, אוכל דיאטטי ומנות קצובות, על מנת להוריד את צריכת הקלוריות שלו.

פעילות גופנית

בנוסף לכך יהיה עלינו להקפיד על פעילות גופנית עבור הכלב שלנו הכוללת זריקת כדור, הליכות בפארק, יש להיוועץ עם וטרינר לפני שאנו מחליטים על פעילות גופנית מאחר ואנו יכולים להזיק לכלב אם הוא סובל מעודף משקל רציני ולגרום למאמץ יתר ואפילו לסכן אותו בדום לב. הוטרינר יכין תוכנית הדרגתית של פעילות גופנית, ומעקבי שקילה.

מניעה של עודף משקל

המטרה היא לא להגיע בכלל למצב של עודף משקל ובודאי שלא מצריכת קלוריות, הקפידו להגיע לביקורים תקופתיים במרפאה וטרינרית, בה יתבצע מעקב כללי אחר בריאות בעל החיים שלנו. כך תוכלו לחסוך הרבה בעיות אצל חיות המחמד שלכם וכמובן לחסוך בטיפולים רפואיים לאחר מכן.

לסיכום

עלינו להבין שכלב שהוגדר הסובל מעודף משקל, הוא כלב לא מאושר, הוא אינו יכול לרוץ ולשחק כמו שאר הכלבים, הוא נושם בכבודות, כל צעד הוא מאוד קשה עבורו, כך שאנו מאכילים את הכלב במזון דיאטטי ובכמות קצובה, אנו לא מונעים ממנו את אהבת החיים, אנו מעניקים לו את החיים שלו בחזרה.