הי, אל תיקח ללבלב

דלקת לבלב – Pancreatitis

מהו הלבלב?

הלבלב הוא איבר המצוי בסמוך למעי הדק ויש לו מספר תפקידים חיוניים בגוף, ביניהם הפרשת אינסולין (הורמון האחראי על וויסות רמות הסוכר בדם והכנסתו לתאים השונים בגוף) והפרשת אנזימים המסייעים בעיכול המזון במעי.

מהי דלקת לבלב ומדוע היא מתרחשת?

במצבים שונים ומגוונים עלולה להתפתח דלקת בלבלב, בכלבים ובחתולים. הדלקת במרבית המקרים איננה זיהומית (לא נגרמת כתוצאה מחיידק או ווירוס), אלא דלקת סטרילית בה אנזימי העיכול המופרשים מן הלבלב משופעלים בשלב מוקדם מדי, טרם הגעתם לחלל המעי, ומעכלים את הרקמות הסמוכות ללבלב בבטן. ישנם גורמי סיכון רבים לדלקת לבלב וביניהם מצבים של טראומה קשה לחלל הבטן (למשל אחרי תאונת דרכים או נפילה מגובה), שימוש בתרופות מסויימות, ירידה חדה בלחץ הדם בגוף, עודף שומנים בדם, נטייה גנטית בגזעי כלבים מסוימים, בעקבות ארוחות שומניות מאוד, גידולים בלבלב ועוד.

מהם הסימנים הקליניים המחשידים לדלקת לבלב?

הסימנים העיקריים שניתן לשים אליהם לב בבית כוללים ירידה בתאבון, הקאות (ובמקרים מסוימים הקאות דמיות), שלשולים (לרבות דמיים), מצב-רוח ירוד, כאב בטן, לעיתים חום גוף גבוה. חשוב לציין כי יכולים להופיע רק חלק מהסימנים הללו וכי בכלבים ובחתולים הסימנים שונים.

כיצד מאבחנים דלקת לבלב?

• עם ההגעה לווטרינר, בבדיקה גופנית מקיפה ניתן לבדוק האם יש לבע"ח כאב במישוש בטני והאם הוא ממוקד לאזור בבטן המתאים למיקום הלבלב, האם בע"ח מראה סימני בחילה ובמקרים מסוימים נמדד חום גוף גבוה. דלקת הלבלב עלולה לגרום גם להשפעה על מערכות נוספות בגוף כגון הכבד, מערכת העיכול ומערכת הקרישה. במקרים אלו, ייראו סימנים נוספים בבדיקה הגופנית כגון צהבת או שטפי דם באזורים שונים בגוף.
  • בדיקות מעבדה במקרה של דלקת לבלב הינן מקיפות וכוללות ספירת דם, פאנל ביוכימי מלא, תפקודי קרישה ולעיתים גם בדיקת דם ספציפית לזיהוי אנזים בדם המעיד על דלקת לבלב (CPLI בכלבים, FPLI בחתולים). כמו כן, במקרים מסויימים לצורך השלמת האבחון יש לבצע גם אולטרסאונד בטן ובמקרים מסוימים צילומי רנטגן של הבטן.
  • חשוב לציין, כי במקרים רבים אבחון דלקת לבלב הינו קשה וסבוך ולעיתים מתבצע רק לאחר שלילת גורמים אחרים למחלתו של הכלב או החתול על ידי בדיקות הדם השונות והאולטרסאונד.

וכיצד מטפלים בדלקת לבלב?

הטיפול החשוב ביותר בדלקת לבלב הינו מתן נוזלים בעירוי לווריד. לכן, בע"ח הסובל מדלקת לבלב צריך להיות מטופל באשפוז ולקבל עירוי רציף ומתמשך לווריד. במהלך האשפוז הטיפול כולל גם נוגדי בחילות והקאות, מתן תרופות המגנות על מערכת העיכול מפני חומציות יתר וכיבים בקיבה ובמעי, שיכוך כאבים וטיפולים שונים נוספים הנדרשים במקרים בהם ישנה פגיעה במערכות נוספות בגוף, כגון מתן מרכיבי דם כגון מתן מנות (פלסמה) ועוד.

מהם סיכויי ההחלמה?

דלקת לבלב הינה מחלה עם ספקטרום חומרה נרחב מאוד. ישנם בע"ח עם סימנים קלים שמחלימים בעזרת טיפול קצר יחסית של יום-יומיים וישנם בע"ח בהם המחלה חמורה ביותר ודורשת טיפול אינטנסיבי לאורך תקופה ממושכת יותר. במקרים קשים עלולים להתפתח סיבוכים מסכני חיים כגון פגיעה קשה במערכת הקרישה המובילה לדימומים, היאספות נוזלים בחלל הבטן ו/או בית החזה, בצקת ריאות קשה ועוד. סיבוכים אלו דורשים טיפול אינטנסיבי ומורכב. כלבים וחתולים עלולים למות מדלקת לבלב ולכן החשיבות הרבה במתן טיפול מתאים כמה שיותר מוקדם, לצערנו, במקרים מסוימים למרות הטיפול בע"ח לא שורד את המחלה. ישנם מקרים של חזרתיות בהם בע"ח שהחלים מדלקת לבלב עלול לחלות שוב וישנם גם מקרים של דלקת לבלב כרונית (בעיקר בכלבים) שדורשת טיפול בבית לאורך זמן ושינוי של המזון הניתן למזון רפואי המותאם לבעיות לבלב. במקרים מסוימים עשויה להתפתח מחלת הסכרת כתוצאה מפגיעה בתאים המפרישים אינסולין בלבלב. בכל מקרה, בבעל חיים שהחלים מדלקת לבלב יש להקפיד על משקל גוף תקין (ודיאטה בבע"ח בעלי משקל עודף) ולהימנע ממתן מזונות שומניים שעלולים לגרום לחזרתיות. מאחר והתסמינים של דלקת לבלב מגוונים, החל מחולשה, חוסר תאבון, חוסר במצב רוח וכלה בהקאות ושלשולים דמיים, בכל מצב שבו הנכם מזהים מצוקה של בעל החיים שלכם, מומלץ לגשת לוטרינר לבדיקה בהקדם. גילוי מוקדם של דלקת לבלב משמעותי ביותר להצלחת הטיפול. נושאים נוספים שגולשים מחפשים : – וטרינר חירוםוטרינר תורןוטרינר 24 7 וטרינר תורן תל אביבוטרינר תורן 24 שעותוטרינר תל אביבבית חולים וטרינרי