פתוח ומאויש 24/7072-3718663

בלוטת הערמונית (פרוסטטה)

מהי בלוטת הערמונית

בלוטת הערמונית (הפרוסטטה) הינה בלוטת מין משנית הקיימת בזכרים בלבד. בכלבים הינה בלוטת המין המשנית היחידה ובחתולים הינה אחת ממספר בלוטות מין משניות. תפקידה של הבלוטה הוא בייצור חלק מנוזלי הזרע. בלוטת הערמונית תלויה בהורמוני מין לפעילותה וללא נוכחותם ( למשל לאחר סירוס) הבלוטה עוברת ניוון. בלוטת הערמונית נמצאת בסמיכות לשלפוחית השתן ומנקזת את הפרשותיה אל צינורית השופכה.

מחלות הפוגעות בבלוטת הערמונית

מחלות הפוגעות בבלוטת הערמונית נפוצות הרבה יותר בכלבים מאשר בחתולים ובדרך כלל מופיעים בכלבים מעל גיל 5 שנים. הנפוצות שבהן הם: הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (Benign Prostatic Hyperplasia), דלקת חיידקית של בלוטת הערמונית (Prostatitis), אבצסים, ציסטות בסמיכות לבלוטה ( Para Prostatic Cyst) גידול סרטני ממאיר של הבלוטה ( Prostatic carcinoma).

סימנים קליניים כללים שיכולים להחשיד לבעיות בבלוטת הערמונית

רוב מחלות הבלוטה גורמות להגדלה של הבלוטה והסימנים הקליניים המופיעים תלויים בעיקרם ברמת ההגדלה של הבלוטה ובמחלה הספציפית. הסימנים הנפוצים הם הפרשות מהשופכה, שתן אדום, קושי במתן צואה או כאב. כמובן שיכולים להיות סמנים משניים כמו כאב, חום, ירידה בתאבון, הקאות ושינויים בהליכה בעיקר ברגלים אחוריות. אך, מקרים רבים המחלה יכולה להיות ללא סמנים קליניים.

אבחון

אבחון מחלות בבלוטת הערמונית מתחיל בסמנים קליניים מחשידים לאחר מכן בדיקה גופנית אצל וטרינר ומישוש הבלוטה בבדיקה רקטאלית או במישוש הבטן האחורית. בהמשך בחלק מהמקרים יש צורך באבחון נוסף הכולל אולטרסאונד בטן, דגימת שתן ולעיתים אף דגימה ישירה של הבלוטה באמצעות מחט בהנחיית אולטרסאונד ( ציטולוגיה). במקרים מסוימים יש צורך בלקיחת ביופסיה מהבלוטה (לקיחת פיסה של הבלוטה באמצעות ניתוח או מחט ביופסיה מיוחדת).

הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (Benign Prostatic Hyperplasia)

זוהי המחלה הנפוצה ביותר בבלוטת הערמונית בכלבים לא מסורסים והיא צפויה להתרחש בכל הכלבים ברמה זו או אחרת בגיל מבוגר.

סימנים קליניים הסמנים הנפוצים הם הפרשות מהשופכה, שתן אדום וקשיים במתן צואה בחלק גדול מהמקרים לא יופיעו סמנים כלל. בבדיקה רקטאלית הבלוטה תהיה מוגדלת האופן סימטרי ללא כאב.

אבחון

האבחון מתבצע ע"י שלילת מחלות אחרות ומתבסס על היסטוריה רפואית, סמנים קליניים, אולטראסאונד ודגימה של הפרשות הבלוטה או דגימת הבלוטה עצמה.

טיפול

הטיפול המומלץ הינו סירוס. לאחר כ 10 ימים תופיע ירידה בגודל הבלוטה. טיפול תרופתי להקטנת הבלוטה הינו בעל יעילות נמוכה ועלול להיות מסרטן.

דלקת חיידקית של בלוטת הערמונית ( Prostatitis)

דלקת של בלוטת הערמונית יכולה להיות אקוטית או כרונית. גם היא מחלה נפוצה בכלבים לא מסורסים ויכולה להיגרם בעקבות הגדלה שפירה של הבלוטה. הזיהום החיידקי יכול להגיע אל הבלוטה דרך דרכי השתן או דרך הדם.

סימנים קליניים

הסימנים הקליניים הנפוצים הם דלקות חוזרות בדרכי השתן, הפרשות מוגלתיות מהשופכה , שתן דמי, קשיים במתן צואה ועצירות בעקבות כאב בזמן מתן צואה. ללא טיפול סיבוכים של המחלה יכולים להוביל לדלקת חיידקית מסכנת חיים של חלל הבטן (septic Peritonitis).

אבחון

מתבסס על היסטוריה, בדיקה גופנית, אולטראסאונד, בדיקת שתן ודגימה של הבלוטה כולל שליחת הדגימה לתרבית ורגישות. בבדיקה רקטאלית הבלוטה תרגיש מוגדלת רגולרית וכואבת.

טיפול

הטיפול מורכב מטיפול אנטיביוטי בהתאם לתוצאות תרבית ורגישות למשך 4-6 שבועות ולאחר מכן בכדי למנוע חזרתיות יש לבצע סירוס. לרוב לאחר טיפול יעיל וסירוס הכלב יחזור לתפקוד מלא.

אבצסים בבלוטת הערמונית (Prostatic Abscess)

אבצסים בבלוטת הערמונית אינה מחלה נפוצה ומתרחשת בעיקר בכלבים לא מסורסים. אבצס הינו כיס סגור ומבודד המכיל נוזלים מזוהמים בחיידקים (מוגלה).

סימנים קליניים

חום, ירידה בתאבון, הקאות, כאב בבטן אחורית וקשיים בהליכה. סיבוכים של אבצסים בבלוטה יכולים לנבוע מדליפה של האבצס אל חלל הבטן שיכול להוביל לדלקת חיידקית של חלל הבטן ( Septic Peritonitis) שהוא מצב מכן חיים ודורש ניתוח חרום.

אבחון

מתבסס על היסטוריה, בדיקה גופנית, בדיקות דם ובדיקת אולטראסאונד . בבדיקה רקטאלית לרוב הבלוטה תרגיש מוגדלת, לא רגולרית וכואבת.

טיפול

במקרה כזה טיפול תרופתי בלבד אינו יעיל וישנן שתי אפשרויות טיפול עיקריות:
  1. ניתוח – פתיחת חלל הבטן וניקוז האבצס.
  2. ניקוז בהנחיית אולטרסאונד- דקירה וניקוז של האבצס בהנחיית אולטראסאונד ולאחר מכן הזרקת אנטיביוטיקה ישירות אל האבצס.
החיסרון של השיטה השנייה הינו בסכנה של דליפה של הזיהום והחיידקים אל חלל הבטן שיכול להוביל לדלקת חיידקית מסכנת חיים של חלל הבטן . היתרון של שיטה זו הוא שאין צורך בהרדמה מלאה ובפתיחה של חלל הבטן. כמובן שלאחר כל אחד מהטיפולים לעיל יש להמשיך בטיפול אנטיביוטי ומומלץ לאחר סיום הטיפול או במהלך הניתוח לבצע סירוס על מנת למנוע חזרתיות לרוב לאחר טיפול יעיל באבצס וסירוס הכלב יחזור לתפקוד מלא.

ציסטות בסמוך לבלוטת הערמונית ( Paraprostatic Pyst)

ציסטה להבדיל מאבצס הינו כיס של נוזל בדרך כלל צלול ללא זיהום חיידקי. במקרה זה מדובר בהיווצרות של ציסטות מחוץ לבלוטת הערמונית אשר מחוברות אליה בגבעול. הגורם להיווצרות ציסטות אלו אינו ידוע. ציסטות אלו אינן נפוצות ולרוב אינן גורמות לסמנים קליניים.

סימנים קליניים

כאמור לרוב ציסטות אלו אינן גורמות לסמנים קליניים עד שגודלן כה גדול שהן מפריעות פיזית למעבר צואה או שתן או אם מתרחש זיהום משני של הציסטה ומתפתח אבצס.בבדיקה רקטאלית לרוב לא ניתן להרגיש את הציסטה.

אבחון

מתבסס ברובו על אולטראסאונד בטן.

טיפול

בניגוד לאבצסים טיפול בהנחיית אולטרסאונד אינו יעיל. כיוון שניקוז של הציסטה יגרום רק לחזרתיות שלה תוך זמן קצר. ולכן הטיפול היחיד הוא הסרה כירורגית מלאה של הציסטה. הסרה מומלצת גם אם לא מופיעים סמנים קליניים כיוון שדליפה מהציסטה גורמת לגירוי חריף של חלל הבטן. לאחר הסרה של הציסטה לא צפויות השלכות בהמשך.

גידול סרטני של בלוטת הערמונית ( Prostatic Parcinoma)

גידול סרטני של הבלוטה יכול להתרחש גם בכלבים מסורסים , בדרך כלל מעבר לגיל 6 שנים והינה מחלת הערמונית הנפוצה בכלבים מסורסים.

סימנים קליניים

שתן אדום, קשיים במתן שתן, קשיים במתן צואה, ירידה בתאבון וקשיים בהליכה בעיקר ברגלים אחוריות.. בבדיקה רקטאלית הבלוטה רק לעיתים תהיה מוגדלת אך תרגיש נוקשה ולא סימטרית. לעיתים יכולים להיות סיבוכים משניים כיוון שהגידול הינו ממאיר ונוטה לשלוח גרורות לקשרי לימפה באזור, לחוליות חוט השדרה ולריאות.

אבחון

האבחון מתבסס על היסטוריה בדיקה גופנית ובהמשך אולטראסאונד בטן ודגימה מהבלוטה ( ציטולוגיה או ביופסיה). בניגוד לרפואה הומנית לא ניתן לאבחן את הגידול על ידי בדיקות דם .

טיפול

אפשרויות ויעילות הטיפול בגידול ממאיר של הבלוטה אינן רבות וברובן נועדו לנסות ולשפר את איכות החיים לזמן מוגבל. האפשרויות כוללות הסרה חלקית של הבלוטה בניתוח, טיפול כימותרפי ( אינו יעיל במיוחד) ו/או הקרנות (לא זמין לבעלי חיים בארץ). הפרוגנוזה לטווח הארוך אינה טובה וברוב המקרים תוביל למוות של בעל החיים.   המאמר מוגש כמידע כללי על ידי צוות בית רופאים וטרינרי בכיכר 24/7 ואינו מחליף חוות דעת רפואית.   נושאים נוספים שגולשים מחפשים : – וטרינר חירוםוטרינר תורןוטרינר 24 7 וטרינר תורן תל אביבוטרינר תורן 24 שעותוטרינר תל אביבבית חולים וטרינרי